20 000 arbetsplatser och 5 000 bostäder i en ny stadsdel fram till år 2030. Det var visionen när Stadsutvecklarna i Värtahamnen grundades.
– Vi såg ett behov i en sådan stor stadsutveckling att samla och koordinera arbetet mellan Stockholms stad, Stockholms Hamnar och fastighetsbolagen som redan hade närvaro i området eller hade tilldelats markanvisningar. 2016 fick jag frågan om att leda det arbetet, säger Kristina Alvendal.
Det har gått sju år sedan Kristina Alvendal klev på som operativt ansvarig i bolaget Stadsutvecklarna i Värtahamnen. Hon kom då närmast från en tjänst som vd för Airport City Stockholm, ett bolag som arbetar med att utveckla en levande stad med alla fördelar som närheten till Stockholm Arlanda Airport, järnväg och motorväg skapar för människor och företag. Med sin bakgrund som bostadsborgarråd och ordförande för Stockholmshem, Svenska Bostäder och Familjebostäder har Kristina Alvendal blivit en fastighetsprofil. Hon har även blivit uppmärksammad för översiktsplanen Promenadstaden, som hon initierade under sin tid som stadsbyggnadsborgarråd för Moderaterna 2008–2010. Sammanlagt har hon arbetat med samhällsbyggnadsfrågor i 32 år. Utöver rollerna som vd och politiker har hon varit styrelseledamot och rådgivare för en rad olika bygg- och fastighetsbolag.
Initiativet till Stadsutvecklarna i Värtahamnen kom bland annat från Bonnier Fastigheter som markanvisades 70 000 kvadratmeter kontorsyta i området 2016. Då hade Stockholm länge haft ambitionen att utveckla Värtahamnen som är en del av Norra Djurgårdsstaden, men det var först när Stockholms Hamnar flyttade sin containerterminal i Frihamnen till Nynäshamn som det faktiskt kunde bli något av Värtahamnen, menar Kristina Alvendal.
– Det blev tidigt tydligt att det krävdes att fastighetsbolagen gick samman i ett så stort område som Värtahamnen är för att det skulle bli en samverkan och så småningom en levande stadsdel – inte minst för att undvika att varje bolag jobbar på sin egen kant med sina projekt, vilket brukar få som resultat att områden blir spretiga och opersonliga, säger hon.
En viktig fråga framåt i den fysiska planeringen för området är att samordna bottenplansstrategin, menar Kristina Alvendal. Receptet för en attraktiv stadsdel innebär att ge plats för restauranger, caféer och aktiviteter som ska locka till besök och vara en attraktiv och trygg plats dygnet runt.
– Värtahamnen ska vara en social plats som välkomnar människor. Det handlar om att öppna upp byggnaderna i området och tillåta en spontanitet. Lite busigt helt enkelt.
Hon fortsätter:
– Det är bra om stadsdelen och det som händer här sticker ut jämfört med andra områden. Jag menar att det busiga ska stå i kontrast till det tillrättalagda. Vi utvecklar ett gammalt hamnområde där gammalt möter nytt och där hamnverksamheten fortsatt kommer att prägla stadsdelen. Förhoppningen är att det inte ska kännas lika stelt som vi har byggt i Sverige på flera platser under så många decennier, säger hon.
Det är många stora fastighetsutvecklare i det här samarbetet med stora projekt som de investerar i. Har det varit några slitningar under arbetets gång?
– Det skulle jag inte säga. Vi har inga majoritetsomröstningar på det sättet som kan orsaka schismer. Besluten vi har tagit har varit utifrån att alla är överens om vad vi vill åstadkomma. Redan 2017 fanns en gemensam vision för området på plats och undertecknad av alla parter. Det är den som sedan har varit grunden för allt vi gjort, säger hon.
Hon menar att den stora fördelen är att visionen är grundmurad och förankrad i gruppen.
– Dialogen har alltid handlat om hur vi ska uppnå det vi vill, säger hon.
Har ni hållit er till visionen?
– Ja, det tycker jag verkligen att vi gjort. Ser vi tillbaka på visionen som växte fram för sju år sedan är det samma vision som gäller idag. Vi har konkretiserat en del och i vissa delar är det inte längre en vision utan det händer här och nu. Vi har också försökt ta till lite okonventionella grepp för att konkretisera vad det är vi vill uppnå och kommunicera ut det.
Kristina Alvendal lyfter fram Stadsutvecklarna, podcasten som föddes ut pandemins begränsningar, där hon samtalar med allt från politiker till experter och forskare på ämnen inom stadsutveckling. Hon nämner även den rockvideo som i samarbete med punkbandet The Magnettes lyfte fram den växande stadsdelen.
– Ett annat lyckat arbetssätt var när vi lät analys- och undersökningsföretaget Novus fråga stockholmarna om vad de mest gillar med den stadsdel där de bor idag. Det vi såg var att tryggheten var det de boende på Östermalm uppskattade mest. Atmosfären på Södermalm, utbudet på Norrmalm och trivseln på Kungsholmen. För oss blev det då uppenbart att vi ville ha alla de bitarna till det pussel som vi lägger i Värtahamnen. Det är människor vi bygger för och det ska vara ledstjärnan. Vi skapar helt enkelt stockholmarnas drömstadsdel, säger hon.
En av utmaningarna med området idag är att det behöver mer kärlek som Kristina Alvendal uttrycker det.
– Det gäller att ha glimten i ögat. I den andan har vi ibland döpt om Värtahamnen till Hjärtahamnen. Där har vi jobbat med hjärtformad belysning, vi har asfaltering med röda hjärtan och satte upp Stockholms enda pusshållplats. Det är sådana saker som skapar en känsla för den fysiska förändringen som sker genom stadsutvecklingen och där vi så tydligt riktar oss till människorna på platsen, säger hon.
Om Kristina Alvendal får lyfta två exempel på stadsutveckling som hon tycker är imponerande så är det ena Nordirlands huvudstad Belfast. Utöver "The Troubles" som präglat Belfast länge fanns en skam kring att det var i Belfast hamn som Titanic byggdes. Inget att vara stolt över, tyckte Belfastborna med tanke på hur det gick för fartyget.
– Under över 100 år skämdes man så mycket att de flesta undvek att tala om det. När hamnområdet genomgick en stor stadsutveckling valde man till slut att vända fartygskatastrofen till något positivt. En av världens bästa turistattraktioner etablerades i området och därmed fick stadsdelen och staden en riktig dragare.
Det andra exemplet hon lyfter är Hamburg, HafenCity, som anses vara ett av Europas största stadsutvecklingsprojekt.
– Även här har ett gammalt hamnområde förändrats men anpassats efter förutsättningarna som finns där. Husgrunder är försedda med översvämningsluckor och larm. Gammalt möter nytt och det är en salig blandning av bostäder, arbetsplatser, kultur, mat och dryck. Det offentliga rummet är här och där lite kargt men anpassat för tidvattnet. Ansvariga politiker har också gett tydliga riktlinjer och fattat beslut som gjort utvecklingen möjlig. Det tycker jag verkligen att vi i Sverige kan inspireras av. Eftersom alla lätta områden är slut när det gäller att bygga ut våra städer är det ofta svårare områden med mer komplexitet som återstår. Då krävs både tydliga beslut, annorlunda lösningar och mer samarbete, säger hon.
Nu går utvecklingen av Värtahamnen in i en ny fas. Under 2022 vann den första detaljplanen laga kraft och i januari 2023 togs ett första spadtag för stadsdelen. Därmed har också Kristina Alvendal valt att lämna över sin roll som operativt ansvarig för Stadsutvecklarna i Värtahamnen. Hon lämnar över till Olle Zetterberg, av vissa kallad Mr. Stockholm, ett smeknamn som kommer från hans elva år som vd för Stockholm Business Region.
– Olle är sannerligen perfekt för det här uppdraget. Han vet vem man ringer när något ska bli gjort och kan från start vara den som driver projekten framåt, samtidigt som han har järnkoll på både de stora och de små detaljerna som ingår i sådana här stora samarbeten. Det är verkligen inte vem som helst som kan ta över ansvaret, säger hon.
Vad ska du själv göra framöver?
– Jag finns kvar i bolaget fram till sista juni. Parallellt med uppdraget för Stadsutvecklarna i Värtahamnen har jag haft flera uppdrag inom stads- och fastighetsutveckling och ser framför mig att det kommer att fortsätta så länge städer utvecklas och kompetens behövs. Nu kommer jag att få mer tid till andra uppdrag också. Jag har även en del styrelseuppdrag och jag gillar att vara moderator och programledare i branschsammanhang. Sedan jag startade mitt eget bolag för åtta år sedan har jag vikt sju år åt Värtahamnen, så det är klart att det öppnas upp nya möjligheter för mig nu.
Vilket är ditt stoltaste ögonblick från arbetet med Värtahamnen?
– Det finns så många att välja på, men om jag bara ska välja ett får det bli spadtaget som Stockholms stad tog i januari i år. Det var verkligen toppen att se fastighetsbolagens företrädare, stadens tjänstemän och politiker vara samlade efter allt arbete som ligger bakom att vi stod där. Och även om det byggts tidigare i området och många projekt redan är igång blev det som en symbolik i det – att nu är vi igång på riktigt.
Så ett bra avslut på det sju åren?
– Absolut. Stadsdelen kommer att vara igång 2030 med arbetsplatser och bostäder och nu är vi halvvägs där. Spadtaget signalerade att vi nu går in i en annan fas, en genomförandefas som betyder att allt vi kämpat för med visionen och detaljplanerna, allt som inte fanns när vi började, nu ska bli verklighet. Det är en bra tid att lämna över, säger Kristina Alvendal.
Bonnier Fastigheter ska på utvalda delmarknader med lokal närvaro och ett långsiktigt engagemang förvärva, utveckla, förädla och förvalta egna fastigheter. Sedan 1856 har Bonnier varit en långsiktig fastighetsägare och samhällsutvecklare som bidrar till ett hållbart, tryggt och öppet samhälle. Verksamheten bedrivs i tre affärsområden: Kommersiella Fastigheter, Bostad och Invest. Merparten av de direktägda fastigheterna är belägna i Stockholms innerstad och Uppsala. Bonnier Fastigheter är helägt av familjen Bonnier.
Presenteras av WeOffice
Presenteras av Pattern Geographic
Bolag Liten milstolpe passerad i bolagets ägande.
Kommentera
När du lämnar en kommentar måste du uppge e-post, den används endast till att informera dig om svar på din kommentar och visas inte för andra besökare.