Butiken är en del i Ikeas ambition att komma närmre Jönköpingsborna i deras vardag, både fysiskt och digitalt. Fokus i den tillfälliga butiken ligger på prisvärda leksaker ur barnsortimentet och inspirerande, säsongsbetonad dekoration. Mindre produkter som enkelt får plats i den blåa FRAKTA-kassen.
– För första gången kommer vi på Ikea Jönköping att öppna en pop-up-butik med jultema. Många hushåll kämpar med sin ekonomi och det blir särskilt kännbart i samband med högtider. Vi kommer att erbjuda aktiviteter för både stora och små, och ett prisvärt sortiment kopplat till perioden och livet hemma, säger Miki Tabakovic, varuhuschef för Ikea Jönköping.
Butiken har ett begränsat och säsongsrelaterat utbud.
– Jag älskar den entreprenörsanda som finns här i Jönköping, och inte bara på Ikea. Vi som håller handeln vid liv och skapar arbetstillfällen måste hjälpas åt i tuffa tider. Vi ger oss in i centrum för att komplettera utbudet där och vi hoppas att det bidrar till fler besök i stan, säger Miki Tabakovic.
Ikea har under de senaste åren testat flera olika butiksformat, allt ifrån mötesplatser för att planera och beställa inredning, till nischade butiker och mindre varuhus i stadskärnor.
– Vi testar flera olika format över hela landet. En tillfällig julbutik i centrala Jönköping innebär att vi kan möta fler kunder med höga krav på tillgänglighet, personliga möten och bra produkter till ett lågt pris. Vi kommer närmare kunderna – på deras villkor, säger Fredrik Håkansson Lund, Regionchef på Ikea Sverige och tillägger att den totala satsningen på utveckling också visar hur viktig den svenska marknaden är för bolaget.
Butiken i centrala Jönköping kommer att vara öppen mellan 1 och 30 december.
– Vi är mycket glada över att vara en del av denna satsning och ser fram emot att välkomna Ikea till Jönköping City. Vi jobbar dedikerat med att utveckla vår stadskärna och skapa en härlig mix av verksamheter, därför känns detta samarbete såklart extra roligt, säger Björn Pellnor, kommersiell förvaltare på P&E Fastigheter.
Presenteras av Fastighetsägarna Service
Presenteras av Brandskyddsföreningen
Presenteras av Aros Kapital
Presenteras av CDVI
Transaktioner Hur blir transaktionsåret 2025, vilka faktorer kommer ha störst påverkan för dess utvecklingen, vilka segment blir heta respektive kalla och vilken roll kommer utländska aktörer spela på den svenska transaktionsmarknaden? En panel bestående av Erik Nyman, JLL, Peter Wiman, EY, Maryrose David, Savills, och Adam Tyrcha, Newsec, ger sin bild av transaktionsåret som står för dörren.
Kommentera
När du lämnar en kommentar måste du uppge e-post, den används endast till att informera dig om svar på din kommentar och visas inte för andra besökare.