Bland konsumenterna ökar efterfrågan på ekologiska varor och miljömärkt samtidigt som det ställs ökade krav på produktion och distribution av varor.
- Klimatfrågan är här för att stanna. I framtiden kommer vi få se såväl klimatsmarta köpcentrum som fler miljöprofilerade butiker, säger Magdalena Jönsson, projektledare på Docere.
Rapporten visar att de unga vuxnas internetvanor och varumärkesfokus ställer nya krav samtidigt som 40-talisterna vill konsumera och vara mer aktiva än sina föregångare.
- Handelsplatsen har i mycket större utsträckning blivit en varumärkesfråga och dagens köpcentrum måste på ett helt nytt sätt vara anpassade till dagens sätt att leva, våra värderingar och behov, säger Stina Samuelsson, projektledare på Centrumutveckling.
Handel&Livsstil är ett multiklientprojekt som letts av Centrumutveckling och Docere tillsammans med tolv klientföretag: Alecta, Axfood, GE Real Estate, ICA Fastigheter, ICA Sverige, ING Real Estate, KappAhl, Nordic Council of Shopping Centers, Rodamco, Steen & Ström, Svensk Handel och Vasakronan.
Handel Den hajpade amerikanska hamburgerkedjan Five Guys kommer till Sverige i höst – och det gör den med hjälp av en svensk tandläkare. Noel Abdayem är serieentreprenören som står bakom NCPA Capital som har fått masterfranchise-rättigheterna för hamburgerkedjan – målet är minst 20 restauranger på fem år varav hälften i Sverige. För Fastighetssverige berättar han om varför han ger sig in i restaurangbranschen, hans långa kärlek till den amerikanska kedjan och risken han tar i att etablera ännu en hamburgerkedja på en redan överhettad marknad.
Kommentera
När du lämnar en kommentar måste du uppge e-post, den används endast till att informera dig om svar på din kommentar och visas inte för andra besökare.