Bland konsumenterna ökar efterfrågan på ekologiska varor och miljömärkt samtidigt som det ställs ökade krav på produktion och distribution av varor.
- Klimatfrågan är här för att stanna. I framtiden kommer vi få se såväl klimatsmarta köpcentrum som fler miljöprofilerade butiker, säger Magdalena Jönsson, projektledare på Docere.
Rapporten visar att de unga vuxnas internetvanor och varumärkesfokus ställer nya krav samtidigt som 40-talisterna vill konsumera och vara mer aktiva än sina föregångare.
- Handelsplatsen har i mycket större utsträckning blivit en varumärkesfråga och dagens köpcentrum måste på ett helt nytt sätt vara anpassade till dagens sätt att leva, våra värderingar och behov, säger Stina Samuelsson, projektledare på Centrumutveckling.
Handel&Livsstil är ett multiklientprojekt som letts av Centrumutveckling och Docere tillsammans med tolv klientföretag: Alecta, Axfood, GE Real Estate, ICA Fastigheter, ICA Sverige, ING Real Estate, KappAhl, Nordic Council of Shopping Centers, Rodamco, Steen & Ström, Svensk Handel och Vasakronan.
Fastighetsmarknadsdagen Jönköping För drygt 15 år sedan grundade Ivan Martic, uppvuxen i Vaggeryd, IM Vision efter sitt UF-företag i skolan. Idag är det ett av Sveriges ledande företag inom uthyrning och försäljning av LED-skärmar. 2023 blev han utsedd till årets unga företagare i Jönköpings län. Samma år förvärvades majoriteten av företaget av ett investmentbolag. På Fastighetsmarknadsdagen i Jönköping berättar han om sin resa och om sin filosofi när det gäller företagande.
Kommentera
När du lämnar en kommentar måste du uppge e-post, den används endast till att informera dig om svar på din kommentar och visas inte för andra besökare.