Image

I framtiden nobbas traditionella köpcentrum

HANDEL Det traditionella köpcentrumet är på väg att spela ut sin betydelse. Klimatfrågan, ökad konkurrens samt aktiva unga och pensionärer ställer nya krav visar den nyligen framtagna rapporten i projektet Handel&Livsstil, lett av Centrumutveckling och Docere. En av de centrala trenderna enligt rapporten Handel&Livsstil är det ökade fokuset på klimatfrågan.
Publicerad den 1 April 2008

Bland konsumenterna ökar efterfrågan på ekologiska varor och miljömärkt samtidigt som det ställs ökade krav på produktion och distribution av varor.

- Klimatfrågan är här för att stanna. I framtiden kommer vi få se såväl klimatsmarta köpcentrum som fler miljöprofilerade butiker, säger Magdalena Jönsson, projektledare på Docere.

Rapporten visar att de unga vuxnas internetvanor och varumärkesfokus ställer nya krav samtidigt som 40-talisterna vill konsumera och vara mer aktiva än sina föregångare.

- Handelsplatsen har i mycket större utsträckning blivit en varumärkesfråga och dagens köpcentrum måste på ett helt nytt sätt vara anpassade till dagens sätt att leva, våra värderingar och behov, säger Stina Samuelsson, projektledare på Centrumutveckling.

Handel&Livsstil är ett multiklientprojekt som letts av Centrumutveckling och Docere tillsammans med tolv klientföretag: Alecta, Axfood, GE Real Estate, ICA Fastigheter, ICA Sverige, ING Real Estate, KappAhl, Nordic Council of Shopping Centers, Rodamco, Steen & Ström, Svensk Handel och Vasakronan.

Ämnen

Senast från Fastighetssverige Plus

Tronskifte i Nivika

Bolag Liten milstolpe passerad i bolagets ägande.

Läs mer

Mer om Fastighetssverige Plus


Lokalnytt Lokalnytt.se - Hitta ditt nya drömkontor idag. Tusentals lediga lokaler inom hela Sverige.
Nordic Property News Nordic Property News reports the latest news from the Nordic real estate market with an international newsletter every weekday.

Mer från Fastighetssverige