– Vi är jätteglada att med Designtorget och den nya H&M butiken kunna stärka utbudet inom heminredning och design i Gränbystaden, säger Veronica Rudfelt, leasing manager på Atrium Ljungberg.
– Nu när vi expanderar tittar vi främst på lägen där vi ser långsiktig tillväxt och där vi redan är starka via vår e-handel. Uppsala är en stad som detta stämmer in på och vi tror mycket på Gränbystaden, säger Designtorgets vd Emma Klintbo Klingspor.
– Vi ser fram emot att kunna ge våra kunder en ännu bättre och integrerad shoppingupplevelse på H&M i Gränbystaden. Våra fysiska butiker är fortfarande mycket viktiga för oss och vi kommer fortsätta att investera i dem runt om i landet under de kommande åren, säger Therese Gunnarsson, Expansion Manager region North Europe på H&M.
Gränbystaden och närliggande områden är en expansiv del av Uppsala som beräknas vara helt integrerad med innerstaden inom några år. Här pågår utveckling av såväl bostäder som kontors-fastigheter, idrottsanläggningar och vård. Gränbystaden har ungefär 160 butiker, service och restauranger. Handelsplatsen omsätter drygt 3,5 mdkr och har cirka 10 miljoner besökare varje år.
Bygg/Arkitektur Göteborgs stad har sen en tid jobbat för att kulturen ska finnas med som en grundförutsättning i stadsutvecklingen, men det kan vara klurigt att hitta balansen. Kultur fyller en stad med liv och innehåll och har många positiva effekter som förbättrad hälsa, trygghet, tillväxt och högre fastighetsvärdering. Samtidigt så står det mot andra viktiga intressen och det finns redan idag konfliktytor. Nu ska ett nytt verktyg visa på det ekonomiska värdet med kulturetableringar och en panel ger sin syn på hur kulturen ska ta plats i våra städer.
Kommentera
När du lämnar en kommentar måste du uppge e-post, den används endast till att informera dig om svar på din kommentar och visas inte för andra besökare.