Den totala omsättningen i Malmö city ökade under förra året med 2,9 procent. Försäljningen av dagligvaror som exempelvis livsmedel ökade med 2,3 procent. Försäljningen av kläder, skor, hem- och fritidsvaror (sällanköpsvaror) ökade med 1,5 procent.
– Stadskärnan har länge haft tuff konkurrens från de externa handelsplatserna, men i år ser vi en återhämtning. Det är glädjande eftersom en levande stadskärna är viktig för stadens tillväxt och attraktivitet, säger Göran Höckert, näringspolitisk chef, Fastighetsägarna Syd.
Även mer upplevelsebaserad konsumtion ökar i stadskärnan. Under förra året ökade café- och restaurangnäringen sin omsättning med 4,4 procent. Det följer trenden de senaste åren där Malmös caféer och restauranger tillsammans har ökat sin omsättning med nästan 500 miljoner sedan 2009.
– Siffrorna bekräftar den känslan vi hade under förra året att det har vänt för cityhandeln. Även i år har vi en positiv indikation vilket återspeglas i en snabbenkät bland våra medlemmar. Vi kan också se förändrade beteendemönster med mer fokus på mat, dryck och upplevelser, säger Pia Sandin, vd, Malmö Citysamverkan.
Även Malmös hotell ökade sin totala omsättning med 2,6 procent under förra året. Omsättningen i tjänstesektorn som omfattar frisörer, hud- och skönhetsvård, kulturinstitutioner etc. ökade också med 6,2 procent.
– I den starka konkurrensen från både externhandel och e-handel måste stadskärnan fortsätta att hävda sig. För stadens intressenter handlar det framförallt om att samverka, men även att förtäta staden för att öka köpkraften, utveckla nya handelsytor och locka nyetableringar, säger Göran Höckert.
Presenteras av Pattern Geographic
Presenteras av WeOffice
Bolag Liten milstolpe passerad i bolagets ägande.
Kommentera
När du lämnar en kommentar måste du uppge e-post, den används endast till att informera dig om svar på din kommentar och visas inte för andra besökare.