AI har varit på allas läppar i flera år, men det stora genombrottet för tekniken har ännu inte kommit till fastighetsbranschen – åtminstone inte med konkreta värden för användaren.
– De senaste åren har vi sett många bolag som springer på AI och tekniken först, och sätter problemen och användaren i baksätet. Det tror vi inte är bra vare sig för kunderna eller för branschen, säger Jens Björk, vd och medgrundare av Planima.
När Planima nu lanserar sin första AI-funktionalitet har angreppssättet varit det omvända: genom en nära kunddialog och unik domänkunskap har man kunnat identifiera några områden där man på riktigt kan göra skillnad för kundernas vardag.
– AI är kraftfullt när det tillämpas på rätt sätt, och dagens AI är väldigt bra på att läsa stora mängder data och göra den användbar. Det har vi dragit nytta av i Planima Insikter, berättar Jens Björk.
Målsättningen är att Planima Insikter ska fungera som en co-pilot i kundens strategiska fastighetsförvaltning. Funktionen använder AI för att sortera och analysera data om användarens underhållsplanering för att ge konkreta rekommendationer och förbättringsförslag.
Planima Insikter lanseras initialt som beta-version för Planimas kunder och kommer att utvecklas löpande under året för att säkerställa att funktionaliteten kommer att göra nytta och användas – alltid med fokus på att erbjuda verkligt värde för kunderna.
Fastighetsmarknadsdagen Jönköping För drygt 15 år sedan grundade Ivan Martic, uppvuxen i Vaggeryd, IM Vision efter sitt UF-företag i skolan. Idag är det ett av Sveriges ledande företag inom uthyrning och försäljning av LED-skärmar. 2023 blev han utsedd till årets unga företagare i Jönköpings län. Samma år förvärvades majoriteten av företaget av ett investmentbolag. På Fastighetsmarknadsdagen i Jönköping berättar han om sin resa och om sin filosofi när det gäller företagande.
Kommentera
När du lämnar en kommentar måste du uppge e-post, den används endast till att informera dig om svar på din kommentar och visas inte för andra besökare.