AI har varit på allas läppar i flera år, men det stora genombrottet för tekniken har ännu inte kommit till fastighetsbranschen – åtminstone inte med konkreta värden för användaren.
– De senaste åren har vi sett många bolag som springer på AI och tekniken först, och sätter problemen och användaren i baksätet. Det tror vi inte är bra vare sig för kunderna eller för branschen, säger Jens Björk, vd och medgrundare av Planima.
När Planima nu lanserar sin första AI-funktionalitet har angreppssättet varit det omvända: genom en nära kunddialog och unik domänkunskap har man kunnat identifiera några områden där man på riktigt kan göra skillnad för kundernas vardag.
– AI är kraftfullt när det tillämpas på rätt sätt, och dagens AI är väldigt bra på att läsa stora mängder data och göra den användbar. Det har vi dragit nytta av i Planima Insikter, berättar Jens Björk.
Målsättningen är att Planima Insikter ska fungera som en co-pilot i kundens strategiska fastighetsförvaltning. Funktionen använder AI för att sortera och analysera data om användarens underhållsplanering för att ge konkreta rekommendationer och förbättringsförslag.
Planima Insikter lanseras initialt som beta-version för Planimas kunder och kommer att utvecklas löpande under året för att säkerställa att funktionaliteten kommer att göra nytta och användas – alltid med fokus på att erbjuda verkligt värde för kunderna.
Presenteras av Technogym
Bolag Neobo har haft en stark start på året. Förvaltningsresultatet ökade med 155 procent. Hyresförhandlingarna för 2025 är klara med en genomsnittlig ökning på 4,8 procent och med positiva utsikter för nästa år. Det märks positiva värdeförändringar i fastighetsbeståndet till följd av stabiliserad direktavkastning och ökat driftsöverskott. – Verksamheten fortsätter att utvecklas väl, säger vd Ylva Sarby Westman.
Kommentera
När du lämnar en kommentar måste du uppge e-post, den används endast till att informera dig om svar på din kommentar och visas inte för andra besökare.