Norrbotniabanan – den 27 mil långa järnvägen som nu byggs mellan Umeå och Luleå – banar väg för snabbare, säkrare och mer miljövänliga resor och transporter. Den nya järnvägen ger också flera mindre orter möjligheten att växa och utvecklas. Sävar, strax utanför Umeå, är en sådan plats.
Fram till 2050 räknar man med att Sävar kommer att dubblera sin befolkning, från 3 000 till 6 000 invånare. Här har Link Arkitektur, i nära samarbete med Umeå kommun och utifrån Trafikverkets underlag, visualiserat kommunens vision om framtida förtätning, nya funktioner och stort fokus på det viktiga livet mellan husen.
– Sävar är en naturskön plats av historiskt intresse. Vi har arbetat med att bevara många av de kvaliteter som redan finns här och samtidigt skapa plats för en ny era med goda kommunikationsstråk, mötesplatser och service, berättar Karin Hammarskiöld, ansvarig arkitekt på Link Arkitektur.
Förslaget innebär bland annat förtätning av nya centrumbyggnader med funktioner som kan tillföra ytterligare service och skapa en levande och trygg miljö där Kungsvägen blir torg. Ett utökat utbud av bostäder kommer också att bidra till att fler människor vistas i området. Torget blir en naturlig mötesplats som bidrar till ett mer inbjudande och attraktivt stationsområde.
– Finansieringen av Norrbotniabanan är ett fantastiskt initiativ. Det ger stora utvecklingsutsikter längs hela kusten. Som ett första steg får vi ett ömsesidigt utbyte mellan Umeå och Sävar, något som vi verkligen välkomnar, säger Stina Sjöblom, regionchef på Link Arkitektur i norr.
Presenteras av Technogym
Bolag Logistea presenterar under onsdagen sin rapport för första kvartalet 2025. Både den och den tillhörande presentationen andas expansionsvilja. – Vi fortsätter att äga en portfölj med stabila intäkter och vi fortsätter att expandera företaget, säger vd Niklas Zuckerman.
Kommentera
När du lämnar en kommentar måste du uppge e-post, den används endast till att informera dig om svar på din kommentar och visas inte för andra besökare.