Ikea testar nu en ny typ av mindre butiksformat för att komma närmare människor i ett tiotal svenska städer utan Ikea-varuhus. I butikerna får kunderna möta heminredningsexperter för personlig service.
I de mindre butiksformaten kommer kunderna möta heminredningsexperter och få personlig service för att planera sina hem eller beställa produkter ur Ikeas sortiment. Alla produkter levereras sedan dit kunden föredrar, men inga produkter går att ta med sig hem direkt.
Butikerna kommer att ligga i populära köpcentra och shoppingkvarter. Ambitionen är att öppna i ett tiotal svenska städer redan under 2021. Det nya butiksformatet är under utveckling, vilket innebär att de nya enheterna till en början är temporära. Beroende på hur lösningen tas emot av kunderna lokalt utvärderas både val av butiksformat och plats innan Ikea tar beslut om en mer långsiktig etablering.
Först ut att testa det nya formatet är Norrköping, där Ikea kommer att öppna i Ingelsta Shoppinggalleria i september. Enheten kommer att drivas av Ikea Linköping.
– Vi är så glada över att komma närmare våra kunder i Norrköping och hoppas att de är lika nyfikna som vi på att utforska ett nytt sätt att mötas på. Vi ser fram emot att dela med oss av vår kunskap om livet hemma på en ny plats och göra det lättare för fler att ta del av vår heminredning. Samtidigt vill vi i detta innovationsprojekt lyssna på och lära oss av våra kunder så att vi kan fortsätta utveckla våra butiksformat tillsammans, säger Maria Ängsberg, varuhuschef på Ikea Linköping.
Presenteras av WeOffice
Presenteras av Pattern Geographic
Bolag Liten milstolpe passerad i bolagets ägande.
Kommentera
När du lämnar en kommentar måste du uppge e-post, den används endast till att informera dig om svar på din kommentar och visas inte för andra besökare.