Image

”Framtidens affärslokaler måste kunna integrera den växande e-handeln”

Handel Den växande e-handeln kommer att få en stor inverkan på framtidens shoppingcenter och affärslokaler. De måste vara designade för att också hantera elektroniska affärer, exempelvis att hämta ut beställda varor, menar TIAA Henderson.
Publicerad den 19 September 2014

- Affärslokalerna går från att erbjuda en envägs-kanal till kunden, till ett flerdimensionellt koncept, där e-handeln är en viktig och växande del, sade Paul Nicholls, Head of European Retail Asset Management på TIAA Henderson Real Estate i samband med en presentation på Business Arena.

Det krävs ett koncept som kan integrera de båda handelsformerna i framtidens köpcentra, menar han.

E-handeln har sina fördelar, inte minst att kunna göra enkla jämförelser av priser och produkter. Men den konventionella detaljhandeln i egna affärslokaler har fördelarna av att kunna visa och enkelt lämna ut produkterna till konsument. Erfarenheter från Storbritannien visar att 75 procent av e-handeln sker via företag som också har en fysisk butiksnärvaro, fortsatte Paul Nicholls.

- E-handelns frammarsch ställer nya krav på utformningen av framtidens affärslokaler som måste bli attraktiva showrooms för produkter som också kan beställas elektroniskt. Butikerna måste också kunna erbjuda aktiviteter som gör besöken tilltalande för kunderna, exempelvis kaféer och restauranger, sa Paul Nicholls.

- Nicklas Tollesson
nicklas@fastighetssverige.se

Ämnen

Senast från Fastighetssverige Plus

Tronskifte i Nivika

Bolag Liten milstolpe passerad i bolagets ägande.

Läs mer

Mer om Fastighetssverige Plus


Lokalnytt Lokalnytt.se - Hitta ditt nya drömkontor idag. Tusentals lediga lokaler inom hela Sverige.
Nordic Property News Nordic Property News reports the latest news from the Nordic real estate market with an international newsletter every weekday.

Mer från Fastighetssverige