Investeringarna tar sin utgångspunkt i Neinvers befintliga portfölj och utvecklingsprojekt i Europa.
- Samarbetet gäller hela Europa, men som det ser ut i dagsläget innebär det ingenting för oss i Sverige, eftersom Neinver inte äger några fastigheter här. Men vi siktar ju på att expandera i Sverige och outlets kan vara intressanta objekt, säger Johan Åström, Sverigechef på TH Real Estate.
- Outlets har varit ett av de bästa segmenten inom den europeiska fastighetsmarknaden under det gångna decenniet. Inte minst visade segmentet sin styrka under den globala finanskrisen.
Partnerskapet i form av ett likaägt joint venture har inletts med att TH Real Estate har förvärvat 50 procent i Roppenheim The Style Outlets, Frankrike. Parterna har även överenskommit om motsvarande förvärv under 2015 av Factory Outlet Annopol i Warszawa och Factory Outlet and Futura Park, i Krakow, Polen. Partnerskapet kommer även att utveckla Neinvers projekt Viladecans The Style Outlet i Barcelona, Spanien. Båda parter har för avsikt att göra betydande investeringar över tiden.
Neinvers vd Daniel Losantos:
- Vi är mycket nöjda med att ha slutit detta strategiska avtal om partnerskap med TH Real Estate. Det möjliggör för Neinver att fortsätta växa och konsolidera sin affär. Vi har funnits inom outlet-sektorn i Europa sedan 1996 och har etablerat en framgångsrik verksamhet omfattande mer än tre miljarder US-dollar, varav mer än 2 miljarder US-dollar avser outlet-köpcentra, under varumärkena Factory och Style Oulets.
David Turner, head of TIAA European Investment, TH Real Estate säger:
- Vi ser fram emot detta partnerskap med en väl etablerad aktör och räknar med att arbeta gemensamt för att skapa ytterligare värde utifrån denna inledande portfölj av investeringar. Partnerskapet med Neinver ger oss möjlighet att ytterligare penetrera denna nischmarknad, och innebär även en breddning av vår geografiska närvaro.
- TH Real Estate har redan en väl etablerad portfölj av investeringar om mer än 3 miljarder US-dollar inom outlet-sektorn i Storbritannien, Kontinentaleuropa och Kina. Detta partnerskap ligger helt i linje med vår strategi att expandera globalt och att dra fördel av de konsolideringar som sker inom sektorn.
Presenteras av Pattern Geographic
Presenteras av Quandify
Bolag Pandox vd, Liia Nõu, gjorde vid presentationen av senaste kvartalsrapporten klart att man letar efter förvärv, främst inom de tre starka marknader man redan går bäst i: Storbritannien, Norden och Tyskland. – Det senaste förvärvet hade en sjuprocentig yield så det är det vi siktar på, säger Pandox-vd:n.
Kommentera
När du lämnar en kommentar måste du uppge e-post, den används endast till att informera dig om svar på din kommentar och visas inte för andra besökare.