Järnvägsanläggningen vid Stockholms central, från Tegelbacken till Karlberg, är med cirka 1 000 ankommande och avgående tåg per dygn den mest trafikerade i Sverige.
För att möta framtida behov och förbättra tillgängligheten för resenärerna behöver spåranläggningen och stationsmiljön moderniseras. Det inkluderar allt från växlar och nya uppställnings- och vändmöjligheter för tågen till renoverade samt tillgänglighetsanpassade plattformar.
På grund av stationens omfattning, läge och centrala betydelse för Sveriges infrastruktur så blir projektet ett av de mest komplexa inom svensk järnväg hittills. Swecos konsulter kommer att arbeta inom alla teknikområden i projektet.
– Vi är glada att i tätt samarbete med Trafikverket skapa framtidens järnvägsnav för människor och gods. Helhetsåtagandet innebär att vi bidrar med vår expertis, erfarenhet och engagemang inom en mängd discipliner, från järnväg, miljö och arkitektur till konstruktion, installation och projektledning, säger Åsa Bergman, affärsområdeschef på Sweco Sverige.
Projektet sker i etapper för att upprätthålla en väl fungerande station under perioden. Sweco deltar från start till färdig byggnation och kommer att upprätta systemhandlingar, genomföra utredningar inklusive gestaltningsprogram och ta fram förfrågningsunderlag för utförandeentreprenad. Sweco agerar också som granskningsstöd för Trafikverket då Jernhusen planerar en överdäckning av spåren.
Projektet påbörjas omgående och pågår till och med 2022. Sweco uppskattar det totala ordervärdet till att överstiga 300 miljoner kronor.
Presenteras av Pattern Geographic
Presenteras av WeOffice
Lista Stora skulder har lett fram till att kontorsvarukedjan Office Depot stänger deras nära 40 fysiska butiker. Istället kommer man satsa på försäljning online för att åter bli lönsamma. Fastighetssverige har kartlagt vilka fastighetsägare som drabbas.
Kommentera
När du lämnar en kommentar måste du uppge e-post, den används endast till att informera dig om svar på din kommentar och visas inte för andra besökare.