Schneider Electric har i trendrapporten "Smarta fastigheter 2019" undersökt inställningen till IoT och digitalisering bland 125 representanter från fastighetsbolag i Sverige. Det smarta kontoret är ett ämne som fått särskilt fokus i undersökningen och rapporten där populära lösningar och tips listas.
I undersökningen svarar närmare tre av fyra av de tillfrågade (74 procent) att lägre kostnader är anledningen till varför de valt att investera i det smarta kontoret. Andra vanligt förekommande anledningar är miljöskäl (61 procent), att öka välbefinnandet bland de anställda (39 procent), öka produktiviteten (33 procent) och att hyresgästerna ska vara nöjda (24 procent).
– Utan smarta kontorsfastigheter går det inte att bygga en smart stad. På Schneider Electric talar vi om det smarta kontoret som en entitet där alla tekniska system kan arbeta tillsammans för att spara energi, ge optimal personlig komfort och kontroll. Genom att låta traditionella system och nya IoT-system samverka kan produktiviteten öka i flera led, från fastighetsägaren som får en energieffektiv fastighet, till hyresgästen och personalen som kan vara mer produktiva i sitt arbete. I ett större sammanhang är det smarta kontoret en nödvändighet för en smart kontorsfastighet och en smart stad, säger Andreas Finnstedt, Vice President och ansvarig för affärsområdet Digital Energy på Schneider Electric.
I rapporten framgår att två områden för investeringar i smarta kontor har fått särskilt stort genomslag i Sverige. Mer än 80 procent av de tillfrågade uppger att de har investerat i smarta lösningar för belysningsstyrning och nästan lika många, 78 procent, har valt smarta ventilationslösningar och lösningar för värme/kyla för att uppnå energieffektivisering.
När det kommer till digitala arbetsplatslösningar, som appar för bokning av lediga konferensrum eller skrivbord, har vi inte kommit lika långt. 48 procent av de svarande uppger att de investerat i denna typ av lösningar. Det finns mycket att vinna på att investera och göra detta mer effektivt.
– I snitt lägger en kontorsanställd 40 minuter i veckan på att hitta konferensrum. Med rätt teknik som gör det enklare att hitta och boka rum digitalt blir inte bara vardagen smidigare för den enskilde individen, företagen sparar dessutom tid som personalen kan lägga på rätt saker och på så sätt öka produktiviteten på arbetsplatsen, säger Andreas Finnstedt.
Presenteras av Pattern Geographic
Presenteras av WeOffice
Transaktioner Under onsdagen meddelade Titania att de efter långa förhandlingar kommit till ett avtal med Klövern om ett framtida förvärv. 416 bostäder i en lagakraftvunnen detaljplanerad vid Huddinge station. Vd Einar Janson berättar om deras ambitioner för 2025 och förutsättningarna för ytterligare förvärv.
Kommentera
När du lämnar en kommentar måste du uppge e-post, den används endast till att informera dig om svar på din kommentar och visas inte för andra besökare.