– När samhällsutvecklingen ser ut som den gör måste platserna ta ett större ansvar. Det finns inte tid att vänta på direktiv från politikerna, säger Victoria Bergman, VD för konsultbolaget InPlace som är specialiserade på strategisk platsutveckling.
Ett exempel är Slakthusområdet i Göteborg där InPlace var med tidigt kring arbetet med framtagningen av platsupplevelsen man ville skapa vilket är en smak av New Yorks meetpacking district där mathantverk och kreativitet möts. De som idag verkar i Slakthusområdet visar på stark tillhörighet och stolthet för sin plats.
– Den strategiska utvecklingen av Slakthusområdet var för oss helt avgörande för att vi gemensamt skulle lyckas ta fram den unikitet området idag står för och något som genomsyrar allt som görs här, säger Anders Rasmunsson, en av grundare till Wine Mechanics, Skandinaviens första urbana vineri. – Inte konstigt att det blev uppror här när man ville etablera Lidl i området, fortsätter Anders Rasmunsson.
– Det krävs inte så mycket för att lyckas – bara lite vilja, mod och nytänkande, säger Therése Weibull, delägare och strateg på InPlace.
– Som konsulter kommer vi in med nya tankar, ny kunskap och utmanar branschen för att tillsammans skapa platser som blir mer attraktiva för människorna och långsiktigt hållbara.
Presenteras av Pattern Geographic
Presenteras av WeOffice
Bolag Liten milstolpe passerad i bolagets ägande.
Kommentera
När du lämnar en kommentar måste du uppge e-post, den används endast till att informera dig om svar på din kommentar och visas inte för andra besökare.