- Bussterminalen kommer, precis som i den tidigare planen, att byggas i Katarinaberget. En fräsch, trygg och effektiv bussterminal med bra bytesmöjligheter till tunnelbanan är en väldigt viktig del av nya Slussen för alla Nacka- och Värmdöbor, säger stadsbyggnadsborgarrådet Regina Kevius (M).
- Det är viktigt att bygga för framtidens behov av ökad kollektivtrafik och bussterminalen ska klara behoven fram till 2050. Kapaciteten i terminalen blir ändå något mindre än i det förra förslaget eftersom att det äntligen är klart att tunnelbanan ska byggas till Nacka, säger stadsbyggnadsborgarrådet Regina Kevius (M).
Planarbetet för en bussterminal i Katarinaberget beräknas ta cirka 3-4 år inklusive eventuella överklaganden. Själva byggtiden för terminalen beräknas därefter ta ytterligare cirka 3-4 år. Det innebär att terminalen kan stå klar för de första passagerarna ungefär samtidigt som Slussens nya trafik- och slussanläggning står klar, det vill säga under år 2021.
Busstrafiken vid Slussen kommer att fungera fram till dess det finns en ny permanent lösning på plats: Nacka- och Värmdöbussarna stannar i dagens terminal fram till 2017 och därefter flyttas den till en temporär terminal på Stadsgården strax öster om Katarinahissen.
Bolag Det saknas inte byggklar mark eller detaljplaner, om man får tro Wallenstam. Enligt bolagets vd Hans Wallenstam har bolaget många projekt som skulle kunna dras igång här och nu – men det råder fortfarande en stor osäkerhet kring huruvida alla led i entreprenörskedjan är tillräckligt pålitliga. – När det gäller byggen idag så är vi väldigt noggranna: vi gör bakgrundskontroller på alla entreprenörer för att säkerställa att de inte har något kriminellt för sig och för att vara säkra på att de har ekonomi för genomförandet.
Kommentera
När du lämnar en kommentar måste du uppge e-post, den används endast till att informera dig om svar på din kommentar och visas inte för andra besökare.