- Bussterminalen kommer, precis som i den tidigare planen, att byggas i Katarinaberget. En fräsch, trygg och effektiv bussterminal med bra bytesmöjligheter till tunnelbanan är en väldigt viktig del av nya Slussen för alla Nacka- och Värmdöbor, säger stadsbyggnadsborgarrådet Regina Kevius (M).
- Det är viktigt att bygga för framtidens behov av ökad kollektivtrafik och bussterminalen ska klara behoven fram till 2050. Kapaciteten i terminalen blir ändå något mindre än i det förra förslaget eftersom att det äntligen är klart att tunnelbanan ska byggas till Nacka, säger stadsbyggnadsborgarrådet Regina Kevius (M).
Planarbetet för en bussterminal i Katarinaberget beräknas ta cirka 3-4 år inklusive eventuella överklaganden. Själva byggtiden för terminalen beräknas därefter ta ytterligare cirka 3-4 år. Det innebär att terminalen kan stå klar för de första passagerarna ungefär samtidigt som Slussens nya trafik- och slussanläggning står klar, det vill säga under år 2021.
Busstrafiken vid Slussen kommer att fungera fram till dess det finns en ny permanent lösning på plats: Nacka- och Värmdöbussarna stannar i dagens terminal fram till 2017 och därefter flyttas den till en temporär terminal på Stadsgården strax öster om Katarinahissen.
Presenteras av Brandskyddsföreningen
Presenteras av Fastighetsägarna Service
Presenteras av Aros Kapital
Presenteras av Fastighetsägarna Service
Presenteras av CDVI
Transaktioner Hur blir transaktionsåret 2025, vilka faktorer kommer ha störst påverkan för dess utvecklingen, vilka segment blir heta respektive kalla och vilken roll kommer utländska aktörer spela på den svenska transaktionsmarknaden? En panel bestående av Erik Nyman, JLL, Peter Wiman, EY, Maryrose David, Savills, och Adam Tyrcha, Newsec, ger sin bild av transaktionsåret som står för dörren.
Kommentera
När du lämnar en kommentar måste du uppge e-post, den används endast till att informera dig om svar på din kommentar och visas inte för andra besökare.