Terminal Skellefteå DB Schenker Visualisering Skoog Arkitekter
Den nya fastigheten har en areal på 55 000 kvadratmeter och består av två byggnader, en huvudbyggnad som innehåller terminalhall, markhall, paketbilshall och kontor samt en byggnad med sprinkler- och miljörum. Anläggningen kommer att inrymma bland annat automatiserad paketbana och automatisk vägning samt mätning av gods.
– Det har varit centralt i detta projekt att åstadkomma ett reducerat klimatavtryck i terminalbyggnaden så att vi kan leverera enligt våra hållbarhetsmål. Vi ser fram emot att samarbeta med NCC och deras stöd med att bistå oss med val av klimatreducerande insatser, säger Viktor Strömblad, Head of Land Transport på DB Schenker.
Miljö och hållbarhet har stått i fokus i upphandlingen och NCC har valt att arbeta med klimatförbättrad betong i hela stommen av den nya terminalen. Byggnaden kommer också vara förberedd med laddningsplatser för elfordon, såväl personbilar som lastbilar och paketbilar.
– Markarbeten inleds i mars och byggnationen senare i vår. Det är kul när vi får samarbeta och bidra med kompetens från flera affärsområden inom vår verksamhet i ett projekt. Vi ser vår lokala närvaro som en självklar förutsättning för att kunna hantera stora entreprenader som denna och samtidigt leverera enligt DB Schenkers högt uppsatta miljö- och hållbarhetsmål, säger Johan Jarl, projektutvecklare på NCC Building Sweden.
Affärens ordervärde på cirka 130 miljoner kronor orderregistreras i affärsområde NCC Building Sweden under första kvartalet 2024. Projekteringen startar omgående, byggstarten planeras till mars 2024 och beräknas vara klart i maj 2025.
Presenteras av WeOffice
Presenteras av Pattern Geographic
Bolag Liten milstolpe passerad i bolagets ägande.
Kommentera
När du lämnar en kommentar måste du uppge e-post, den används endast till att informera dig om svar på din kommentar och visas inte för andra besökare.