Uniqlo öppnar i Sverigehuset vid Kungsträdgården, som Ilums Bolighus lämnade i september. Butiken omfattar 1 580 kvadratmeter fördelat på fyra plan.
Uniqlo kallar konceptet Lifewear som beskrivs som bekväma kläder som möter alla människors behov i vardagen. Kläderna är högkvalitativa, funktionella och tillgängliga för alla. Med en strävan efter ständig förbättring finns LifeWear tillgängligt i en mängd olika färger och modeller skapade för alla människor i olika åldrar.
- Vi är oerhört stolta och känner en stor ära inför vår lansering i Sverige under 2018, året som också innebär 150 år av diplomatiska relationer mellan Japan och Sverige, säger Tadashi Yanai, Chairman, President & CEO, Fast Retailing.
- Vår introduktion på den svenska marknaden innebär också vår första etablering i Norden vilket stämmer väl överens med våra planer på fortsatt expansion i Europa. Sverige är en av världens mest innovativa nationer och är ett land som uppskattar såväl teknologi som design och är ledande inom modern livsstil. Jag hoppas att det svenska folket kommer att ta till sig vårt koncept LifeWear och göra det till sitt, tillägger han.
Uniqlo har fler än 1 900 butiker i 19 länder.
Som ett led i en större satsning på att stärka och utveckla cityhandeln har Vasakronan jobbat konsekvent för att utveckla kvarteren runt Sverigehuset. Målet har varit att göra handelsstråket längs Regeringsgatan/Hamngatan till ett av Stockholms vassaste. I kvarteren finns redan ett antal kända internationella varumärken, bland andra Victoria’s Secret och Starbucks.
– Att utveckla en stad eller ett stråk handlar om att skapa en bra blandning av butiker, restauranger och upplevelser – skäl för människor att vistas där. Etableringen av Uniqlo är efterlängtad av många och en etablering som ytterligare kommer att bidra till livet och rörelsen i kvarteren runt omkring. Ett lysande komplement till andra internationella varumärken i city, säger Ronald Bäckrud, regionchef Stockholm på Vasakronan.
Sverigehuset är en av Stockholms mest ikoniska byggnader och uppfördes efter ritningar av Sven Markelius. För den konstnärliga utsmyckningen, ”Sverigeväggen”- ett metallkollage på fasaden mot Kungsträdgården, svarade Siri Derkert.
- Fastighetens ursprung och historia är unik vilket är något Uniqlo värdesätter. Ambitionen är därför att ta vara på de värden som finns i byggnaden och samtidigt utveckla och förfina med respekt, säger Ronald Bäckrud, chef region Stockholm Vasakronan.
Presenteras av Pattern Geographic
Presenteras av WeOffice
Bolag Liten milstolpe passerad i bolagets ägande.
Kommentera
När du lämnar en kommentar måste du uppge e-post, den används endast till att informera dig om svar på din kommentar och visas inte för andra besökare.