I Hagalund, mellan Solna centrum och Karolinska sjukhuset, ligger sedan 1930-talet ett företagsområde. På sikt förväntas området gynnas av de planerade utbyggnaderna av Karolinska sjukhuset och Hagastaden, men kollektivtrafiken kunde vara bättre.
Humlegården är den största fastighetsägaren i området och bolaget har nu bestämt sig för att problemet kräver en snabbare lösning. En elbuss, i fastighetsbolagets regi, kommer därför att köra i skytteltrafik mellan Solna centrum och Hagalund under rusningstid. Turen kommer att vara kostnadsfri för alla.
Bussen släpper inte ut några avgaser över huvud taget, och eftersom den laddas med el från förnybara energikällor blir det totala utsläppet i princip noll.
- Först och främst är det en tjänst till våra kunder, men vi ser det också som ett sätt att på sikt stärka områdets attraktionskraft, och som en del i vårt hållbarhetsarbete, säger Humlegårdens vd Per-Arne Rudbert.
Bygg/Arkitektur Mark- och miljööverdomstolen har nu gett positivt besked gällande utvecklingen av centralenområdet i Göteborg. Domen, som inte kan överklagas, gäller detaljplanen för området norr om Centralstationen i Göteborg och möjliggör att fler delar av projekt Centralstaden Göteborg kan bli verklighet. Fastighetssverige har talat med Henrik Kant, stadsbyggnadsdirektör på Göteborgs stad, om projektet.
Kommentera
När du lämnar en kommentar måste du uppge e-post, den används endast till att informera dig om svar på din kommentar och visas inte för andra besökare.