Image

Fortsatt positiv köpcentrumtrend

Handel Det senaste året har antalet köpcentrum och handelsplatser i Sverige ökat från 357 till 373. Omsättningen och ytan ökar och dessutom planeras det för drygt två miljoner kvadratmeter ny handelsyta, enligt den årliga kartläggningen som genomförs av HUI Research i samarbete med Datscha och NCSC, Nordic Council of Shopping Centers.
Publicerad den 16 September 2016

Exempel på nya köpcentrum som etablerats sedan den förra kartläggningen är Mall of Scandinavia i Solna, Avion Shopping i Umeå samt Handelskvarteret Valvet i Karlstad, enligt kartläggningen ”Swedish Shopping Centre Directory”.

Den positiva trenden speglas även i omsättningsutvecklingen och tillväxten av den uthyrningsbara ytan i köpcentrum och handelsområden. Omsättningen ökade med 20 miljarder kronor mellan 2014 och 2015, vilket motsvarade halva detaljhandelns totala tillväxt under samma period. Samtidigt passerade den totala uthyrningsbara ytan för första gången 9 miljoner kvadratmeter. Detta är lika mycket som 2 200 fotbollsplaner eller 90 Mall of Scandinavia.

- Trots den starka digitaliseringstrenden inom handeln ser vi ett fortsatt högt tryck i köpcentrum och handelsområden. Med tanke på att över två miljoner kvadratmeter handelsyta planeras eller byggs ser denna trend ut att fortsätta under överskådlig tid, säger Tobias Rönnberg, projektledare för årets kartläggning och konsult på HUI Research.

- Nicklas Tollesson
nicklas@fastighetssverige.se

Relaterade artiklar

Ämnen

Senast från Fastighetssverige Plus

Tronskifte i Nivika

Bolag Liten milstolpe passerad i bolagets ägande.

Läs mer

Mer om Fastighetssverige Plus


Lokalnytt Lokalnytt.se - Hitta ditt nya drömkontor idag. Tusentals lediga lokaler inom hela Sverige.
Nordic Property News Nordic Property News reports the latest news from the Nordic real estate market with an international newsletter every weekday.

Mer från Fastighetssverige