Exempel på nya köpcentrum som etablerats sedan den förra kartläggningen är Mall of Scandinavia i Solna, Avion Shopping i Umeå samt Handelskvarteret Valvet i Karlstad, enligt kartläggningen ”Swedish Shopping Centre Directory”.
Den positiva trenden speglas även i omsättningsutvecklingen och tillväxten av den uthyrningsbara ytan i köpcentrum och handelsområden. Omsättningen ökade med 20 miljarder kronor mellan 2014 och 2015, vilket motsvarade halva detaljhandelns totala tillväxt under samma period. Samtidigt passerade den totala uthyrningsbara ytan för första gången 9 miljoner kvadratmeter. Detta är lika mycket som 2 200 fotbollsplaner eller 90 Mall of Scandinavia.
- Trots den starka digitaliseringstrenden inom handeln ser vi ett fortsatt högt tryck i köpcentrum och handelsområden. Med tanke på att över två miljoner kvadratmeter handelsyta planeras eller byggs ser denna trend ut att fortsätta under överskådlig tid, säger Tobias Rönnberg, projektledare för årets kartläggning och konsult på HUI Research.
Presenteras av Pattern Geographic
Presenteras av WeOffice
Bolag Liten milstolpe passerad i bolagets ägande.
Kommentera
När du lämnar en kommentar måste du uppge e-post, den används endast till att informera dig om svar på din kommentar och visas inte för andra besökare.