Image

Ett steg närmare Hyperloop mellan Finland och Sverige

Bygg/Arkitektur Ramböll detaljutreder den första Hyperloop-sträckan i Finland.
Publicerad den 6 Mars 2017
Målet är en Hyperloop bana mellan Stockholm och Helsingfors. Första teststräckan planeras mellan Åbo och Salo i Finland. Bild: Ramböll
Målet är en Hyperloop bana mellan Stockholm och Helsingfors. Första teststräckan planeras mellan Åbo och Salo i Finland.

Hyperloop är en ny, experimentell transportform där fordon, eller poddar, genom lågt lufttryck uppnår en hastighet på över 1.000 km per timme. Ramböll undersöker möjligheten att bygga en fast förbindelse med Hyperloop mellan Åbo och Helsingfors samt en möjlig teststräcka från orten Salo mot Åbo.

Målet är att bygga en förbindelse mellan Stockholm och Helsingfors. Mer om detta hör du på Fastighetsmarknadsdagen Uppsala den 28 mars.

2016 undersöktes om det var möjligt att bygga en transportsträcka mellan Sverige och Finland med Hyperloop som teknik. Rambölls uppdrag var att studera den fysiska sträckan samt att uppskatta kostnaderna för en sådan.

Det aktuella uppdraget innebär en anslutning mellan Åbo och Helsingfors och en möjlig 15-kilometers teststräcka med start i Salo och i riktning mot Åbo. I detta skede utförs undersökningen på konceptnivå med fokus på markanvändning och miljöpåverkan.

Teststräckan kommer att genomgå en mer detaljerad teknisk studie som kommer att gå närmare in på genomförbarheten. Hänsyn kommer bland annat att tas till begränsningar, planeringskrav, miljöpåverkan och nödvändiga tillstånd.

– Teststräckan kommer att innebära en intressant möjlighet att använda finsk teknisk expertis och de IT-kunskaper som finns i Saloregionen. Teststräckan måste dock planeras som en del av den egentliga förbindelsen Helsingfors-Åbo, säger Jukka Räsänen, projektledare på Ramböll.

– Vi har haft förmånen att arbeta med den idé som introducerades av den visionära Elon Musk. Idén med att transportera varor och människor fortare och billigare genom en helt ny metod genererar stora fördelar, vilket också har visats i befintliga ekonomiska rapporter. Effekterna skulle vara långsiktiga om Finland vann såväl det framtida utvecklingscentrat som teststräckan, säger Jarmo Heimo, stadsarkitekt i Salo stad.
Beställare av projektet är Salo stad och delfinansiering sker från Innovationsfinansieringsverket Tekes.

- Nicklas Tollesson
nicklas@fastighetssverige.se

Relaterade artiklar

Ämnen

Senast från Fastighetssverige Plus

Mårten Othérus blir ny vd för Nordr Sverige: "Finns stora möjligheter"

Karriär Efter 19 år i Veidekke och senare det som blev Nordr så har Mårten Othérus haft titlarna regionchef, affärsutvecklingschef och investeringschef. Nu kan han sätta verkställande direktör på meritlistan. Han berättar om hur han vill ta sig an bolagets utveckling framåt.

Läs mer

Mer om Fastighetssverige Plus


Lokalnytt Lokalnytt.se - Hitta ditt nya drömkontor idag. Tusentals lediga lokaler inom hela Sverige.
Nordic Property News Nordic Property News reports the latest news from the Nordic real estate market with an international newsletter every weekday.

Mer från Fastighetssverige