Amir Golkar, vd för Decathlon Sverige har varit med sedan Decathlons inträde på den svenska marknaden och innan han blev Sverigechef i juli 2014 har han även arbetat som etableringschef och startat upp Decathlons e-handel i Sverige.
Vad skiljer butiken i Barkarby med den i Kungens kurva?
- Butiken är byggd helt enligt Decathlons koncept, där vi bygger från scratch och hela byggnaden bara är tillägnad Decathlon (till skillnad från Kungens kurva där vi hyr en del av en galleria) och den ligger i ett fantastiskt bra läge. Det känns väldigt kul att få driva sin verksamhet utan några eftergifter på lokalens skick och omgivningar.
Så vad är då Decathlons koncept?
- Stora, fristående butiker med stora expositions- och testytor både inne i butiken och runt om den. Där kan kunderna klämma och känna samt testa produkterna på plats. Konceptet skapar en riktigt levande handelsplats där upplevelse blandas med shopping. Barnen kan spela fotboll på planen framför butiken medan mamma provar ut en ny träningscykel.
- Sortimentet i Barkarby kommer att skilja sig något från butiken i Kungens kurva. Utbudet anpassas efter de sporter som är populära i närområdet, men Decathlons fullständiga utbud nås via omnikanalslösningen: e-handel och beställningsskärmar i butiken.
Vad kommer Decathlon att tillföra till Barkarby handelsområde?
- Nya varumärken som utökar utbudet och valmöjligheterna för kunderna. Dessutom finns produkter över ett brett prisspektrum vilket gör att alla har möjlighet att utöva sina favoritaktiviteter – och kan även testa på nya aktiviteter till ett överkomligt pris.
- Vi kommer även att tillföra massor av service av vår passionerade personal som är ivriga att ge tips och råd inom sina specialistområden.
Vad händer under öppningshelgen?
- Vi slår upp dörrarna redan klockan 7.00 fredagen den 27/5. Hela helgen kommer det att finnas härliga öppningserbjudanden och lek och test av olika sporter.
Hur ser det ut med expansionsplanerna i övrigt?
- Vi har pågående diskussioner om nya etableringar i både Sverige och Skandinavien. Nu väntar vi bara på exakt rätt läge för att sätta igång igen.
Linda Börjesson är näringslivschef på Järfälla kommun och hanterar kontakter och dialog med etablerade och nya företag i kommunen.
Hur har det varit att samarbeta med ett internationellt företag?
- Det har varit en lång resa – jag har varit i kontakt med Amir under hela processen och det har varit en spännande tid då vi lärt oss mycket. Det är en stor etablering och det tog lång tid att hitta just rätt markbit för Decathlon, och i slutändan är vi väldigt nöjda.
- Med Decathlon hade vi även en mer direkt kontakt med Frankrike, vilket var annorlunda och mycket lärorikt.
Hur passar sportinslaget in i utvecklingen av Barkarbystaden?
- Barkarby är ju Sveriges tredje största handelsområde och med Decathlon kommer vi att få ett komplett sportutbud. Det är extra kul att även få hit huvudkontoret, det är vårt mål att koppla en kontorsmarknad till området. Det är även positivt att det är en internationell aktör.
Det byggs mycket i Barkarby – vad händer i övrigt i området?
- Planeringen av området har utvecklats sedan samarbetet inleddes: främst kommer vi ju att få tunnelbanestation inom gångavstånd, vilket gör det till ett fantastiskt läge.
- Vi kommer även bygga tre gånger mer bostäder än planerat i området, närmare bestämt 14 000, ute på flygfältet vilket kommer att göra området till en riktig liten stad. Det kommer att bli ett helt annat flöde med personer som rör sig i området även i veckorna, till skillnad från nu då flödet främst sker på helgerna, och det kommer att skapa utrymme för service, restauranger och kvällsliv som kommer gynna butikerna.
Slutligen: Vilken är din favoritsport?
- Handboll. Det spelade jag när jag var ung! säger Linda med ett skratt.
Christoffer Wigfors, Avdelningschef för friluftsliv
Christoffer Wigfors började jobba på Decathlon i februari 2016 och kommer att ha rollen som avdelningschef för friluftsliv i butiken.
Vad visste du om Decathlon innan du började?
- Jag hade handlat en gång i butiken och fått ett helt okej intryck: Jag har jobbat en del inom hemelektronikförsäljning, men tycker att Decathlon har den bästa layouten för en butik och det är lätt att handla där utan att behöva fråga säljare om råd.
Vad lockade med Decathlon?
- Jag har ju hållit på med sport sen jag lärde mej gå och hade länge sökt efter jobb inom det området.
Christoffer är en riktigt sportig kille som började med golf redan när han var två år, och sedan dess har han testat på de flesta sporter. Favoritsporten är ishockey, som han började med när han var sex år. I Barkarby ska han däremot ansvara för friluftsavdelningen – så vad betyder det för honom?
- Jag gillar vandring framför allt. Det är jäkligt skönt – särskilt i dagsläget när allt kretsar kring elektronik med mobiler, datorer, läsplattor... då är det som terapi för hjärnan att vara ute i naturen.
Vilket blir den största utmaningen?
- Att bygga klart butiken! Och att få allt att klicka – alla produkter på plats, all personal på plats...
Märks det att det är ett internationellt företag?
- Det kan man lugnt säga! Jag pratar mer engelska än svenska om dagarna, och hör fyra, fem språk varje dag: franska, spanska, arabiska, svenska...
Vad ser du mest fram emot med Decathlon?
- Att utvecklas och att lära mig nya saker. Jag ser redan att jag och mina kollegor utvecklas med ansvaret. Och vi är alla supertaggade inför öppningen och förväntar oss att få dit enormt med folk!
Presenteras av Pattern Geographic
Presenteras av WeOffice
Bolag Liten milstolpe passerad i bolagets ägande.
Kommentera
När du lämnar en kommentar måste du uppge e-post, den används endast till att informera dig om svar på din kommentar och visas inte för andra besökare.