Arkitektkontoren har jobbat med förslagen för platsen i cirka sex veckor. När de färdiga förslagen nyligen presenterades för politiker och tjänstemän stod det klart att arkitekterna till viss del tänkt på liknande sätt.
– De har alla tagit fasta på att försöka skapa en småskalig stadsdel, även om det såklart finns skillnader i förslagen, både övergripande och mindre saker, säger Fredrik Magnusson, planarkitekt i Trelleborgs kommun och projektledare för Övre och Stadsparkskvarteren.
Olikheterna visar sig bland annat i hur man tänkt kring en eventuell utökning av de gemensamma grönytorna som Stadsparken och Generationsparken, placering av ny förskoleverksamhet och skapandet av nya offentliga mötesplatser i området.
– Det är intressant att se hur de olika kontoren har ritat för att stärka förlängningen av Astrid Lindgrens Allé som ett stråk från havet, genom hela området och upp till Hedvägen och lasarettet. Det är ett stråk som kommer binda samman Trelleborg på ett nytt sätt och som vi tror mycket på, säger Fredrik Magnusson.
Han är nöjd med resultatet och kommer nu att jobba vidare genom att ta fram ett planprogram för platsen.
– Planprogrammet kommer att visa hur platsen som tidigare varit en barriär istället kan bidra till att binda samman staden, säger Fredrik Magnusson.
Allmänheten kommer att få möjlighet att ställa frågor kring arkitektförslagen och områdets framtid på plats på Övre i samband med cykelexpressvägens invigning den 22 april.
Presenteras av Pattern Geographic
Presenteras av WeOffice
Bygg/Arkitektur I Jönköping går ett enormt område mot att kunna ta emot ett stort antal verksamheter. 2 000 jobb kan skapas och redan har en aktör lagt händerna på 32 000 kvadratmeter i området.
Kommentera
När du lämnar en kommentar måste du uppge e-post, den används endast till att informera dig om svar på din kommentar och visas inte för andra besökare.