Konsumentförtroendet har sviktat något under den senaste tiden, sannolikt till följd av omvärldsoro, kommande räntehöjningar samt att bostadsmarknaden står och väger. Trots ovanstående ser detaljhandeln ut att gå mot ett bra år:
– Med en konjunktur på topp, minusränta och växande befolkning lär 2018 summeras som ett ganska bra år för detaljhandeln. Handelsföretagen brottas dock med stora strukturella utmaningar genom digitalisering och internationalisering, det är där deras fokus ligger, säger Jonas Arnberg, vd för HUI Research.
I rapporten konstateras att handelns strukturomvandling accelererar. E-handeln har nått en sådan nivå att många traditionellt fysiska handlare får kämpa rejält för att försvara sina marknadsandelar. Rapporten belyser även strukturomvandlingens konsekvenser för den klustrade handeln i köpcentrum och handelsområden. Trots att ingen "köpcentrumdöd" finns i sikte förväntas en ansenlig mängd köpcentrumytor behöva hitta nya ändamål fram till 2025. Sammanfattningsvis ger de nya villkoren inom handeln upphov till såväl vinnare som förlorare:
– Vi är på väg in i en lågkonjunktur som serveras mitt under handelns kanske största strukturella omställning någonsin. Lågkonjunktur och digitalisering har vi aldrig upplevt samtidigt tidigare, och har man inte ställt om än är det hög tid att göra det nu, säger Jonas Arnberg.
Bolag Det saknas inte byggklar mark eller detaljplaner, om man får tro Wallenstam. Enligt bolagets vd Hans Wallenstam har bolaget många projekt som skulle kunna dras igång här och nu – men det råder fortfarande en stor osäkerhet kring huruvida alla led i entreprenörskedjan är tillräckligt pålitliga. – När det gäller byggen idag så är vi väldigt noggranna: vi gör bakgrundskontroller på alla entreprenörer för att säkerställa att de inte har något kriminellt för sig och för att vara säkra på att de har ekonomi för genomförandet.
Kommentera
När du lämnar en kommentar måste du uppge e-post, den används endast till att informera dig om svar på din kommentar och visas inte för andra besökare.