– Vi vill genom vår vision styra vår verksamhet och våra kunderbjudanden mot fler gröna lösningar, men det är även ett sätt att försöka påverka branschen i övrigt, säger Pierre Olofsson, vd för Skanska Sverige.
Skanska har redan påbörjat resan mot klimatneutralitet. Klimatkalkyler i projekten gör att man har koll på sina utsläpp och att man tillsammans med kunden kan hitta de gröna lösningar som ger störst klimatnytta till lägsta totalkostnad. Egna vindkraftparker och allt större andel förnyelsebara bränslen i arbetsmaskiner och fordon är andra åtgärder som redan vidtagits. Man bygger kontor och bostäder som har minimal klimatpåverkan i drift, till exempel nollenergihus som försörjs med solel. Under nästa år kommer ett internt ”skuggpris” på koldioxidutsläpp testas i Skanska, detta för att öka medvetandet om klimatutsläppen och på sikt styra om investeringarna.
Pierre Olofsson poängterar betydelsen av strategiska samarbeten och dialogen med kunder och utvalda leverantörer.
– Vi kan hjälpa våra kunder att minska sin klimatpåverkan och därmed även framtida risker och kostnader. Att uppnå en klimatneutralitet i hela värdekedjan är en avsevärt tuffare utmaning än att uppnå samma mål i bara den egna verksamheten. Vi anser att byggbranschen här måste ta sitt ansvar och vara en drivande aktör för klimatarbetet eftersom en stor del av materialtillverkning och transporter kan härledas till byggsektorn, säger han.
Skanska är ett av världens ledande bygg-, fastighets- och projektutvecklingsföretag i Norden, Europa och USA. Genom att gå i spetsen för hållbarhet erbjuder vi konkurrenskraftiga lösningar. Med våra värderingar och en attraktiv affärsmodell bidrar vi till att skapa en hållbar framtid för kunder och samhället och samtidigt skapa värde för aktieägarna.
I Sverige har företaget cirka 9 000 medarbetare. Intäkterna för byggverksamheten uppgick 2020 till drygt 42 miljarder kronor. Verksamheten inom bostadsutveckling sålde under 2020 cirka 2.300 nya hem.
Skanska Kommersiell U...
Läs mer om Skanska Commercial Development Nordic på Branschguiden
Presenteras av Quandify
Presenteras av Pattern Geographic
Bolag Pandox vd, Liia Nõu, gjorde vid presentationen av senaste kvartalsrapporten klart att man letar efter förvärv, främst inom de tre starka marknader man redan går bäst i: Storbritannien, Norden och Tyskland. – Det senaste förvärvet hade en sjuprocentig yield så det är det vi siktar på, säger Pandox-vd:n.
Kommentera
När du lämnar en kommentar måste du uppge e-post, den används endast till att informera dig om svar på din kommentar och visas inte för andra besökare.