Image

Skanska/Swecoförslag ska kunna sänka t-banekostnad

Bygg Skanska och Sweco föreslår en kombinerad tunnel under Saltsjön för tunnelbana och vägtrafik för att binda ihop de norra och östra delarna av huvudstadsregionen. Genom vägavgifter och effektivare bygg- och driftsformer ska vägförbindelsen Östra Länken kunna byggas utan att belasta offentliga budgetar samtidigt som kostnaderna för förlängningen av tunnelbanans blå linje till Nacka ska kunna bli cirka två miljarder kronor lägre.
Publicerad den 22 Mars 2012

Förslaget innebär följande:

# Ett ägarbolag av privata aktörer finansierar, designar, bygger, driver och underhåller vägtunneln och vägförbindelsen och tar över de risker som är förknippade med bygge, trafikvolymer och projektets miljöprövning, utan ersättning från offentliga budgetar. I gengäld får bolaget rätt att under 30 år ta ut en avgift motsvarande 35 kronor per fordon och passage, därefter övergår förbindelsen i offentlig ägo.

# Tunnelbanans blå linje förlängs från Kungsträdgården till Nacka Centrum, med möjlighet att bygga en förgrening vidare till Hammarby Sjöstad. Genom att tunnelbanan delar sänktunnel med Östra Länken minskar kostnaden för tunnelbanans passage under Saltsjön med cirka två miljarder kronor, jämfört med att bygga en sänktunnel enbart för tunnelbanan. Detta motsvarar ungefär kostnaden för att även bygga en förgrening till Hammarby Sjöstad.

Enligt förslaget skulle hela projektet kunna stå färdigt om 12-15 år med en effektivare planeringsprocess enligt Transportinfrastrukturkommitténs förslag. Skulle ett beslut komma under 2012 skulle infrastrukturen för tunnelbana och vägtrafik till Nacka i bästa fall kunna stå klar redan år 2024.

– Vårt förslag med en kombinerad sänktunnel löser delar av den sårbarhet som finns inbyggd i dagens trafiksystem. Lösningen innebär stora besparingar för skattebetalarna och kan dessutom färdigställas på rimlig tid, säger Swecos vd och koncernchef Mats Wäppling.

– Det här är en väldigt viktig satsning för hela regionen. Genom den här lösningen förbättras kommunikationerna avsevärt samtidigt som kostnaderna för skattebetalarna blir avsevärt lägre. Vi är övertygade om att förbättrade kommunikationer kommer att sätta ytterligare fart på utvecklingen i Stockholmsregionen, säger Johan Karlström, Skanskas vd och koncernchef.

- Nicklas Tollesson
nicklas@fastighetssverige.se

Ämnen

Skanska Commercial Development Nordic på Branschguiden

Skanska är ett av världens ledande bygg-, fastighets- och projektutvecklingsföretag i Norden, Europa och USA. Genom att gå i spetsen för hållbarhet erbjuder vi konkurrenskraftiga lösningar. Med våra värderingar och en attraktiv affärsmodell bidrar vi till att skapa en hållbar framtid för kunder och samhället och samtidigt skapa värde för aktieägarna.

I Sverige har företaget cirka 9 000 medarbetare. Intäkterna för byggverksamheten uppgick 2020 till drygt 42 miljarder kronor. Verksamheten inom bostadsutveckling sålde under 2020 cirka 2.300 nya hem.

Skanska Kommersiell U...

Läs mer om Skanska Commercial Development Nordic på Branschguiden

Senast från Fastighetssverige Plus

"Det är inte byggklara planer som är spärren – det är allt runt omkring"

Bolag Det saknas inte byggklar mark eller detaljplaner, om man får tro Wallenstam. Enligt bolagets vd Hans Wallenstam har bolaget många projekt som skulle kunna dras igång här och nu – men det råder fortfarande en stor osäkerhet kring huruvida alla led i entreprenörskedjan är tillräckligt pålitliga. – När det gäller byggen idag så är vi väldigt noggranna: vi gör bakgrundskontroller på alla entreprenörer för att säkerställa att de inte har något kriminellt för sig och för att vara säkra på att de har ekonomi för genomförandet.

Läs mer

Mer om Fastighetssverige Plus


Lokalnytt Lokalnytt.se - Hitta ditt nya drömkontor idag. Tusentals lediga lokaler inom hela Sverige.
Nordic Property News Nordic Property News reports the latest news from the Nordic real estate market with an international newsletter every weekday.

Mer från Fastighetssverige