Förslaget innebär följande:
# Ett ägarbolag av privata aktörer finansierar, designar, bygger, driver och underhåller vägtunneln och vägförbindelsen och tar över de risker som är förknippade med bygge, trafikvolymer och projektets miljöprövning, utan ersättning från offentliga budgetar. I gengäld får bolaget rätt att under 30 år ta ut en avgift motsvarande 35 kronor per fordon och passage, därefter övergår förbindelsen i offentlig ägo.
# Tunnelbanans blå linje förlängs från Kungsträdgården till Nacka Centrum, med möjlighet att bygga en förgrening vidare till Hammarby Sjöstad. Genom att tunnelbanan delar sänktunnel med Östra Länken minskar kostnaden för tunnelbanans passage under Saltsjön med cirka två miljarder kronor, jämfört med att bygga en sänktunnel enbart för tunnelbanan. Detta motsvarar ungefär kostnaden för att även bygga en förgrening till Hammarby Sjöstad.
Enligt förslaget skulle hela projektet kunna stå färdigt om 12-15 år med en effektivare planeringsprocess enligt Transportinfrastrukturkommitténs förslag. Skulle ett beslut komma under 2012 skulle infrastrukturen för tunnelbana och vägtrafik till Nacka i bästa fall kunna stå klar redan år 2024.
– Vårt förslag med en kombinerad sänktunnel löser delar av den sårbarhet som finns inbyggd i dagens trafiksystem. Lösningen innebär stora besparingar för skattebetalarna och kan dessutom färdigställas på rimlig tid, säger Swecos vd och koncernchef Mats Wäppling.
– Det här är en väldigt viktig satsning för hela regionen. Genom den här lösningen förbättras kommunikationerna avsevärt samtidigt som kostnaderna för skattebetalarna blir avsevärt lägre. Vi är övertygade om att förbättrade kommunikationer kommer att sätta ytterligare fart på utvecklingen i Stockholmsregionen, säger Johan Karlström, Skanskas vd och koncernchef.
Skanska är ett av världens ledande bygg-, fastighets- och projektutvecklingsföretag i Norden, Europa och USA. Genom att gå i spetsen för hållbarhet erbjuder vi konkurrenskraftiga lösningar. Med våra värderingar och en attraktiv affärsmodell bidrar vi till att skapa en hållbar framtid för kunder och samhället och samtidigt skapa värde för aktieägarna.
I Sverige har företaget cirka 9 000 medarbetare. Intäkterna för byggverksamheten uppgick 2020 till drygt 42 miljarder kronor. Verksamheten inom bostadsutveckling sålde under 2020 cirka 2.300 nya hem.
Skanska Kommersiell U...
Läs mer om Skanska Commercial Development Nordic på Branschguiden
Presenteras av Pattern Geographic
Presenteras av WeOffice
Bolag Slättö, har genom logistik- och industri-teamet Evolv, gjort sina första förvärv inom lättindustri i den nyetablerade fonden Slättö Value Add III. Lars Axelsson, vd för Evolv, berättar för Fastighetssverige om premiärförvärven och hur man vill fortsätta växa samt hur han ser på framtiden och konkurrensen inom lättindustrisegmentet.
Kommentera
När du lämnar en kommentar måste du uppge e-post, den används endast till att informera dig om svar på din kommentar och visas inte för andra besökare.