När Oculus för första gången öppnade för allmänheten var uppmärksamheten stor. Den stora, närmast katedralliknande ankomsthallen är ritad av arkitekten Santiago Calatrava, som var på plats vid öppnandet.
Byggnaden påminner om en fågel som är på väg att lyfta och utmed ryggraden av Oculus löper ett takfönster som kommer att öppnas den 11 september varje år för att hedra minnet av offren för terrorattacken 2001.
Den ellipsformade byggnaden med sina långa vingar är nästan mer imponerande på insidan. Ankomsthallen är 50 meter hög och 100 meter lång och de vita stålbalkarna, glaspanelerna och marmorgolvet skapar en mycket speciell plats. Hallen har redan börjat kallas ”selfie-central”.
När hela World Trade Center Transportation Hub är färdigställt förväntas över 250 000 pendlare varje dag. Reseknutpunkten samlar 11 tunnelbanelinjer och pendeltågen Port Authority Trans-Hudson (PATH) till New Jersey. Bygget av Transportation Hub har inneburit ett lyft för hela området kring World Trade Center. Utöver alla pendlare kommer platsen locka miljoner besökare årligen för att se Oculus arkitektur eller minnas vad som hände vid terrorattacken.
För Skanska är bygget av Oculus det senaste i en femtio år lång historia på platsen. På 1960-talet var Skanskas föregångare på plats för att resa stålkonstruktionen till de båda tornen. År 1993 reparerade Skanska skadorna efter bilbomben under det norra tornet och efter den 11 september 2001 var Skanska med och röjde upp bland massorna. Sedan dess har Skanska varit på plats för att göra mycket av det underjordiska arbetet med plattformar och intilliggande stationer. Skanska har även fått uppdraget att bygga St. Nicholas National Shrine på World Trade Center, även det ritat av Santiago Calatrava.
Fakta:
- 11 500 ton stål användes, lika mycket som finns i 270 tunnelbanevagnar.
- Stålet har rest 7564 kilometer från San Georgio i Italien till Redhook i Brooklyn, New York.
- De 2 största lyftkranarna någonsin i New York City användes för att resa stålbalkarna till Oculus.
- Den största stålbalken som monterades var drygt 61 meter lång och vägde 80 ton, lika mycket som 27 stadsjeepar.
Presenteras av WeOffice
Presenteras av Pattern Geographic
Bolag Slättö, har genom logistik- och industri-teamet Evolv, gjort sina första förvärv inom lättindustri i den nyetablerade fonden Slättö Value Add III. Lars Axelsson, vd för Evolv, berättar för Fastighetssverige om premiärförvärven och hur man vill fortsätta växa samt hur han ser på framtiden och konkurrensen inom lättindustrisegmentet.
Kommentera
När du lämnar en kommentar måste du uppge e-post, den används endast till att informera dig om svar på din kommentar och visas inte för andra besökare.