De senaste tre åren har man på Skandia Fastigheters köpcentrum Väla Centrum i Helsingborg sänkt energianvändningen med 25 procent. Målet är att få ner köpcentrumets energianvändning till samma nivåer som ett nybyggt hus.
- Vi har utmanat butikshyresgästerna i Väla Centrum att själva sänka energianvändningen med en energispartävling varje år, säger Fredrik Arvidsson, driftchef på Väla Centrum. Nu har vi skruvat så mycket på detaljerna att vi måste börja ta nya grepp för att komma ner ytterligare. Från maj till september går det åt mycket energi för att hålla nere inomhustemperaturen och under samma period flödar solen över de stora takytorna, säger Arvidsson vidare. Steget till solenergi blir i detta resonemang inte långt!
Solcellerna kommer att läggas som ett lågt sadeltak i öst-västlig riktning, för att fånga så mycket sol som möjligt, samtidigt som vikten och den yta som tas i anspråk minimeras. Sadeltaksvarianten gör att solcellerna blir mindre vindkänsliga än om man ställt dem upp.
- Det blir inte bara en hållbar miljöinvestering utan solcellsanläggningen kommer vi dessutom att kunna räkna hem ekonomiskt på cirka tio år, säger Lars Pellmark, ansvarig installationer och energiteknik.
- Med vår satsning i Väla Centrum som start, kommer vi nu att titta vidare på huruvida vi ska implementera solcellslösningar även inom det övriga fastighetsbeståndet (kontor, bostäder, samhällsfastigheter och resterande tretton köpcentrum), säger vd Anders Kupsu.
Fakta
• Sveriges största solcellsanläggning ska pro¬ducera lika mycket elenergi som ca 220 villor använder under ett år.
• Målet är att Väla Centrum (byggt 1974) ska dra lika lite energi som ett nybyggt hus, dvs runt 90 kilowattimmar per kva¬dratmeter och år.
• Idag använder köpcentrumet 112 kilowattimmar och för tre år sedan var den siff¬ran 150 kilowattimmar vilken är en besparing på 25%.
Presenteras av Fastighetsägarna Service
Presenteras av Pattern Geographic
Presenteras av Quandify
Presenteras av Fastighetsägarna Service
Bolag Pandox vd, Liia Nõu, gjorde vid presentationen av senaste kvartalsrapporten klart att man letar efter förvärv, främst inom de tre starka marknader man redan går bäst i: Storbritannien, Norden och Tyskland. – Det senaste förvärvet hade en sjuprocentig yield så det är det vi siktar på, säger Pandox-vd:n.
Kommentera
När du lämnar en kommentar måste du uppge e-post, den används endast till att informera dig om svar på din kommentar och visas inte för andra besökare.