Image

Så är framtidens konsumenter

Handel Europas framtida shoppare tycker om att "röra vid och känna på" produkterna innan de köper, de har mycket mer avancerade tekniska kunskaper och de förväntar sig en underhållningsupplevelse i köpcentrumet. Detta enligt en ny undersökning gjord av den globala fastighetsrådgivaren CBRE.
Publicerad den 15 November 2013

Undersökningen How We Shop - The Changing Face of Europe’s Consumer presenterades på Mapic i Cannes går.

I motsats till den allmänna uppfattningen anses det som mycket viktigt för yngre generationer att "röra vid och känna på" produkterna före köp. 86 procent av unga vuxna mellan 16 och 24 år anser att den fysiska butiken är viktig för deras shoppande på internet. Samtidigt är den här åldersgruppen mycket mer insatt i digital teknik än äldre åldersgrupper och är dessutom benägna att via bloggar och sociala medier läsa produktrecensioner och ta reda på var produkten är billigast, enligt CBRE.

Undersökningen, där mer än 10 000 personer i tio europeiska länder tillfrågades, visar att unga vuxna är de mest frekventa shopparna oavsett inköpsmetod, det är de som handlar mest online, i köpcentrum och lokala butiker.

Att handla lokalt blir allt viktigare, speciellt för unga vuxna som går till lokala butiker för att handla mode i genomsnitt 19 gånger om året. Unga vuxna shoppar även oftast inne i stadskärnan eller på huvudgator eftersom det är lätt att ta sig dit och de flesta inte har egen bil. Låginkomstkonsumenter i alla åldrar har för avsikt att i framtiden ta bilen mer sällan när de ska shoppa, vilket kommer att leda till att den lokala shoppingen ökar.

Peter Gold, Head of EMEA Cross-Border Retail, CBRE, säger:

- Shoppare kan nu via mobila enheter få tillgång till rabattkoder, använda sociala nätverk för att dela feedback, göra prisjämförelser och till och med beställa online när de befinner sig i köpcentrumet. De här verktygen har verkligen rotat sig hos yngre shoppare som börjar använda sig av tekniken för att planera sina köp och hitta de bästa priserna. De vill ha och förväntar sig kvalitet, men är inte beredda att betala en förmögenhet.

- Unga shoppare vill fortfarande gärna kunna "röra vid och känna på" produkten. Det är uppenbart att den fysiska butiken fungerar som ett komplement till onlinehandeln och i många fall får agera visningsrum. Det är fortfarande viktigt att ha en stark hyresgästmix som ger både kvalitet och valuta för pengarna men centrumcheferna bör även investera i butiksstrategier och digital teknik. Inslag som biografer, digitala väggar och användningen av surfplattor inne i butiken bidrar till känslan av en heldagsupplevelse.

Underhållning, fritidsaktiviteter och serveringsmöjligheter spelar en viktig roll när det gäller att locka unga kunder till köpcentrum. Nästan hälften av 16–24-åringarna anser att aktiviteter som biografer och bowling är viktiga eller väldigt viktiga för shoppingupplevelsen. Den sociala aspekten, att träffa och tillbringa tid med vänner (inte nödvändigtvis för att shoppa), är också av större betydelse för låginkomstkonsumenter. I framtiden kommer shopping på stora köpcentrum, även utanför stan, att bli allt viktigare för unga människor. En fjärdedel av de tillfrågade mellan 16 och 34 år handlar oftare på stora köpcentrum, jämfört med bara tolv procent av de tillfrågade mellan 55 och 64 år.

- Nicklas Tollesson
nicklas@fastighetssverige.se

Ämnen

CBRE Sweden på Branschguiden

På CBRE är vår passion att leverera marknadsledande fastighetsrådgivning som gör det möjligt för våra kunder att blomstra – i hela världen.

CBRE Group Inc. är världens största företag inom fastighetsrådgivning med huvudkontor i Los Angeles, USA. Företaget har runt 80 000 anställda och fler än 450 kontor som stödjer fastighetsägare, investerare samt hyresgäster över hela världen.

CBRE i Sverige erbjuder strategisk rådgivning inom – fastighetstransaktioner, hyresgästrepresentation, förvaltning, uthyrning och utveckling, samt värdering. Vi arbetar även med res...

Läs mer om CBRE Sweden på Branschguiden

Senast från Fastighetssverige Plus

Mönstret bakom platsutveckling

Teknik Pattern är plattformen som vill förstå fastigheter och områden. Gör man det tillräckligt bra kan man nämligen göra förutsägelser om utvecklingen framåt och då kanske det också går att göra platsutveckling mer hållbar. Fastighetssverige har intervjuat Daniel Emgård, affärsutvecklare på Pattern. – Kan man förstå fastigheterna i det sammanhang de ligger i, den påverkan de har och hur de utvecklas – då blir det spännande på riktigt!

Läs mer

Mer om Fastighetssverige Plus


Lokalnytt Lokalnytt.se - Hitta ditt nya drömkontor idag. Tusentals lediga lokaler inom hela Sverige.
Nordic Property News Nordic Property News reports the latest news from the Nordic real estate market with an international newsletter every weekday.

Mer från Fastighetssverige