Enligt ett pressmeddelande från Splitgrid startas varje år 70 000 nya bolag i Sverige, men omkring var tredje nytt företag gör konkurs inom tre år. Många på grund av likviditetsproblem; att man inte har pengar nog att betala fakturor, löner och skatter i tid. Detta påverkar även butikens möjlighet att betala hyra för lokalen som används; något som leder till att hyresvärden får ett inkomstbortfall och extraarbete i och med att det då måste skickas påminnelser och krav. Syftet med Splitgrids programvara är att förenkla relationen mellan fastighetsägare och butik.
– Jag vet själv hur tufft det emellanåt kan vara med likviditeten och vilken situation det sätter såväl butik som fastighetsägare i. Det vill vi ändra på, säger Göran Eriksson, grundare av Splitgrid.
Genom en teknisk lösning som installeras i butikens kassasystem, fördelas pengarna automatiskt dygnsvis, veckovis eller månadsvis för alla varor som köps.
Splitgrids tjänst lanserades skarpt för ungefär ett år sedan och deras lösning används i dag av flera butiker, då för att minska risker för butik och leverantör, vilket var den första modellen som programvaran lanserades i. Nu tar man dock alltså steget till att hjälpa fastighetsägare säkra sin inkomst.
Presenteras av CDVI
Presenteras av Brandskyddsföreningen
Presenteras av Fastighetsägarna Service
Presenteras av Aros Kapital
Transaktioner Hur blir transaktionsåret 2025, vilka faktorer kommer ha störst påverkan för dess utvecklingen, vilka segment blir heta respektive kalla och vilken roll kommer utländska aktörer spela på den svenska transaktionsmarknaden? En panel bestående av Erik Nyman, JLL, Peter Wiman, EY, Maryrose David, Savills, och Adam Tyrcha, Newsec, ger sin bild av transaktionsåret som står för dörren.
Kommentera
När du lämnar en kommentar måste du uppge e-post, den används endast till att informera dig om svar på din kommentar och visas inte för andra besökare.