Märkningen Hållbar interiör är framtagen av branschen tillsammans med RISE och bygger på ett antal kriterier som rör allt från organisatoriska policyfrågor till inventarier, där stort fokus ligger på återbruk och cirkularitet. Trots etablerade miljöcertifieringar för allt från produktion till byggnation, har det fram till nu saknats en enhetlig definition och en gemensam kunskapsbas för att redovisa den egna verksamhetens klimatpåverkan kopplad till lokaler och dess interiörer.
Men den 26 september lanseras alltså Hållbar interiör – den första märkningen som ser till helheten i interiöra projekt, och som omfattar det en hyresgäst, eller den som förfogar över en lokal, kan påverka.
– Hållbar interiör är en märkning som varit högt efterfrågad i olika branscher. Avsaknaden av en standard och märkning så här långt, har lett till att verksamheter själva kunnat bestämma vad som kan kallas hållbart – något som riskerar att leda till greenwashing. Genom att uppfylla kraven för en HI-märkning kan verksamheten visa på att man gjort allvar av sina ambitioner att minska sin klimatpåverkan, säger Kristin Östberg, arkitekt och projektledare på Indicum inredningsarkitekter, och initiativtagare till Hållbar interiör.
Ett tungt vägande kriterium för att få tilldelas märkningen är återbrukad inredning. Detta är av en välgrundad anledning: I Sverige produceras nämligen kontorsmöbler för 6 miljarder kronor om året, vilket bidrar till ett koldioxidutsläpp på mer än 150 000 ton. Genom att istället satsa på återbrukad inredning, eller renovering av den befintliga, kan man minska klimatpåverkan med 30 procent.
Samtidigt som märkningen lanseras även appen Hint. Hint guidar användaren genom en process där hållbarheten i en lokal tydliggörs steg för steg. Med enkla fakta och snabba klick får man en första hållbarhetsprognos för sin lokal.
– Tidpunkten för den här typen av ny märkning är helt rätt. Att verksamheter i Sverige får fler verktyg i sitt hållbarhetsarbete för att nå klimatmålen är den stora vinsten. Certifieringen som bevisar det arbetet är pricken över i:et. Hållbar interiör-märkningen kommer både hjälpa till att sätta målbilden, och visa vägen dit, säger Fanny Fröjd, Head of Project Management Corporates på JLL, en av Hållbar interiörs projektparter.
JLL är ett ledande tjänsteföretag med inriktning på fastigheter och investeringar. Vi strävar efter ett visionärt tänkande inom fastighetsområdet som skapar lönsamma möjligheter och platser där människor kan förverkliga sina ambitioner. På så sätt bidrar vi till en bättre framtid för våra kunder, våra medarbetare och för samhället där vi verkar. Med verksamhet i över 80 länder och 94 000 medarbetare, rankas vi bland världens 500 största företag av tidningen Fortune. JLL är det registrerade varumärket för Jones Lang LaSalle Incorporated. I Sverige har vi kontor i ...
Presenteras av WeOffice
Presenteras av CDVI
Presenteras av Fastighetsägarna Service
Presenteras av Fastighetsägarna Service
Bolag Nordika ökar sitt fokus mot livsmedelsfastigheter. Detta genom att kliva in som huvudägare i Vendus. Gabriel Cronstedt, COO på och medgrundare av Nordika, berättar för Fastighetssverige om utveckling av segmentet, hur Vendus ska växa till sex miljarder inom tre år, Nordikas inflytande i bolaget och om en möjlig breddning utanför Sverige.
Kommentera
När du lämnar en kommentar måste du uppge e-post, den används endast till att informera dig om svar på din kommentar och visas inte för andra besökare.