Mertz kommer att hyra en av crossdockbyggnaderna på terminalen. En stor kund hos Mertz är Pågen som kommer att sköta sin distribution från Årsta. Mertz är sedan 2014 terminaloperatör på Jernhusens kombiterminal i Malmö.
– Vi delar samma mål om att öka andelen gods som körs på järnväg. Mertz är en aktör som är väl insatt i att nyttja tåg för sin verksamhet och de blir ett starkt komplement till övrig verksamhet i Årsta, säger Micael Svensson, chef affärsområde gods på Jernhusen.
– Genom att etablera oss på Stockholm Årsta Kombiterminal stärker vi vårt inrikesnät och gör det möjligt för fler kunder att transportera varor på järnväg, säger Stig Mertz, vd för Mertz.
Bolag Det saknas inte byggklar mark eller detaljplaner, om man får tro Wallenstam. Enligt bolagets vd Hans Wallenstam har bolaget många projekt som skulle kunna dras igång här och nu – men det råder fortfarande en stor osäkerhet kring huruvida alla led i entreprenörskedjan är tillräckligt pålitliga. – När det gäller byggen idag så är vi väldigt noggranna: vi gör bakgrundskontroller på alla entreprenörer för att säkerställa att de inte har något kriminellt för sig och för att vara säkra på att de har ekonomi för genomförandet.
Kommentera
När du lämnar en kommentar måste du uppge e-post, den används endast till att informera dig om svar på din kommentar och visas inte för andra besökare.