Den nya tågdepån planeras omfatta cirka 3 500 kvadratmeter uthyrbar yta, och byggstart planeras till 2023 med inflyttning våren 2025. Tillsammans med den befintliga tågdepån kommer de totala uthyrbara ytorna att uppgå till cirka 6 750 kvadratmeter på fastigheten Anneborg 2:4 i Falköping.
Projektet med att ta fram en ny tågdepå har pågått sedan 2017. Västtrafiks beställning av nya tågset föranleder nya lokaler för service och underhåll. Den nya tågdepån kommer att byggas ihop med den befintliga tågdepån genom byggnation av en ny service- och underhållsverkstad med en byggnadslängd om drygt 100 meter. Projektet omfattar också ytor för kontor och personalutrymmen. Som ett led i arbetet kommer även nya spår att anläggas som dubblerar dagens spårlängd.
– Det känns spännande att få fortsätta att utveckla bolagets verksamhet där långsiktiga hyresrelationer med offentliga hyresgäster utgör basen. Intea tillhandahåller specialanpassad infrastruktur för våra hyresgäster och Falköpingsdepån är ett utmärkt exempel på detta, säger Kjell-Åke Nilsson, affärsutvecklingschef på Intea.
Intea och Västtrafik har höga miljö- och hållbarhetsmål som genomsyrar arbetet med utformningen av den nya tågdepån. Flera innovativa lösningar inom områdena teknik och miljö är del av projektet, byggnaden kommer bland annat att förses med en bergvärmeanläggning, solceller, energiåtervinning och laddmöjligheter för bil och cykel.
Presenteras av WeOffice
Presenteras av Pattern Geographic
Bolag Slättö, har genom logistik- och industri-teamet Evolv, gjort sina första förvärv inom lättindustri i den nyetablerade fonden Slättö Value Add III. Lars Axelsson, vd för Evolv, berättar för Fastighetssverige om premiärförvärven och hur man vill fortsätta växa samt hur han ser på framtiden och konkurrensen inom lättindustrisegmentet.
Kommentera
När du lämnar en kommentar måste du uppge e-post, den används endast till att informera dig om svar på din kommentar och visas inte för andra besökare.