Bedömningsgruppen bestående av Jernhusen, Göteborgs stad, NCC och Per Bornstein sakkunnig arkitekt hade att välja mellan totalt 28 inskickade förslag.
– I en omfattande och noggrann process som påbörjades före sommaren har bedömningsgruppen identifierat fyra förslag som alla visat insikt och förståelser för den komplexa miljö som den nya stationen kommer ingå i säger Roger Sundbom regionchef Jernhusen och fortsätter, vi är glada över det stora intresset och ser nu fram emot en intressant och utvecklande process i samverkan med de fyra utvalda teamen.
Stationen, som kommer stå klar vid Västlänkens invigning i december 2026, får ett strategiskt läge i Centralenområdet vid foten av den nya Hisingsbron. Byggnaden blir stationsområdets naturliga port från norr och kommer fungera som huvudentré till Västlänken. Den blir en effektiv länk mellan regionala tåg, Centralstationen och Göteborgs kollektivtrafik.
– Det är med tillförsikt och med glädje som vi har valt ut dessa fyra arkitektkontor, som alla tillhör de främsta i Skandinavien. Deras samlade erfarenheter och meriter har övertygat oss om att vi kommer få rätt lösning och den bästa utformningen för Västlänkens station Centralen säger Per Bornstein, sakkunnig arkitekt.
Förhoppningen är att det förslag som väljs presenteras under senare delen av januari 2022.
Bygg/Arkitektur Hallands Hamnar vill bli en av Sveriges första hamnar att ta hand om mellanlagring och utlastning av infångad koldioxid. Hamnen vill, genom strategiska samarbeten och infrastruktur, knyta samman utsläppare, teknik och transport. Men vad krävs för satsningar när det gäller byggnation och markanvändning? Fastighetssverige har talat med Henrik Nanfeldt, kommersiell chef på Hallands Hamnar.
Kommentera
När du lämnar en kommentar måste du uppge e-post, den används endast till att informera dig om svar på din kommentar och visas inte för andra besökare.