– Handlarna spår en svagare försäljningsutveckling jämfört med samma period förra året. Samtidigt tenderar handlarnas framtidstro att ofta vara låg i januari, säger Jonas Arnberg, chefsekonom på Svensk Handel.
Varannan handlare tror att antalet medarbetare i handeln som helhet kommer att minska de kommande tre månaderna. Under förra året minskade handlarnas förväntningar på lönsamheten kraftigt och ligger kvar på låga nivåer.
I januari månads Handelsbarometer fick handlarna också svara på frågor om kampanjer. Trenden med kampanjdriven försäljning väntas fortsätta att öka.
Fyra av tio handlare (39 %) räknar med att de kommer att ha fler kampanjer under 2016 jämfört med 2015. Endast var tionde handlare (9 %) tror att kampanjerna blir färre.
– Den kampanjdrivna försäljningen är här för att stanna. Handlarnas utmaning ligger i att anpassa affärsmodellerna för att kunna nå lönsamhet, säger Jonas Arnberg.
Bolag Det saknas inte byggklar mark eller detaljplaner, om man får tro Wallenstam. Enligt bolagets vd Hans Wallenstam har bolaget många projekt som skulle kunna dras igång här och nu – men det råder fortfarande en stor osäkerhet kring huruvida alla led i entreprenörskedjan är tillräckligt pålitliga. – När det gäller byggen idag så är vi väldigt noggranna: vi gör bakgrundskontroller på alla entreprenörer för att säkerställa att de inte har något kriminellt för sig och för att vara säkra på att de har ekonomi för genomförandet.
Kommentera
När du lämnar en kommentar måste du uppge e-post, den används endast till att informera dig om svar på din kommentar och visas inte för andra besökare.