– Handlarna spår en svagare försäljningsutveckling jämfört med samma period förra året. Samtidigt tenderar handlarnas framtidstro att ofta vara låg i januari, säger Jonas Arnberg, chefsekonom på Svensk Handel.
Varannan handlare tror att antalet medarbetare i handeln som helhet kommer att minska de kommande tre månaderna. Under förra året minskade handlarnas förväntningar på lönsamheten kraftigt och ligger kvar på låga nivåer.
I januari månads Handelsbarometer fick handlarna också svara på frågor om kampanjer. Trenden med kampanjdriven försäljning väntas fortsätta att öka.
Fyra av tio handlare (39 %) räknar med att de kommer att ha fler kampanjer under 2016 jämfört med 2015. Endast var tionde handlare (9 %) tror att kampanjerna blir färre.
– Den kampanjdrivna försäljningen är här för att stanna. Handlarnas utmaning ligger i att anpassa affärsmodellerna för att kunna nå lönsamhet, säger Jonas Arnberg.
Presenteras av Aros Kapital
Presenteras av Fastighetsägarna Service
Presenteras av Brandskyddsföreningen
Bolag Hans Wallenstam summerar storaffärerna för bolaget 2024 och berättar om förvärvsmöjligheterna efter de senaste miljardaffärerna i Göteborg och Stockholm samt hur han under en resa till Polen inspirerades för att hitta en möjlig lösning på bostadsbyggandet i Sverige.
Kommentera
När du lämnar en kommentar måste du uppge e-post, den används endast till att informera dig om svar på din kommentar och visas inte för andra besökare.