Rapporten bygger på en undersökning om hur hyresgäst- och bostadsrättsinnehavare i Stockholm använder tjänster i hemmet. Rapporten pekar på att hemmet idag behöver hantera fler externa flöden som rör sig in i och ut ur fastigheten.
I takt med ökningen av e-handel blir allt fler varor och tjänster levererade till våra hem. Smidighet är en av de viktigaste faktorerna vid leveranser, vilket 80 procent av stockholmarna håller med om. Fastighetsägare behöver därför hitta sätt att hantera de nya flödena i sina fastigheter, genom till exempel infrastrukturlösningar för att komma in i fastigheter.
– Genom den här kartläggningen av tjänsteutvecklingen i omvärlden som har resulterat i rapporten Hometail blir det tydligt att det finns ett behov att förtydliga fastighetsägarens roll i framtidens tjänstesamhälle. Redan har initiativ som Foodora och Clas Fixar lyckats väldigt bra med att anpassa sig efter dessa nya behov och det är nu upp till fastighetsägare att återuppfinna sin roll i systemet, säger Christoffer Börjesson, Chief Digital Officer på Fastighetsägarna.
För att lyckas med framtidens fastighetsägande kommer samarbeten att vara centrala, fastslår rapporten. Genom partnerskap kan fastighetsägare tillgängliggöra smidiga och skräddarsydda tjänster till bättre priser, tack vare de skalfördelar som ges. Fastighetsägare kan, tack vare sin volym, ha en större kraft som förhandlare än enskilda boende och har därför möjlighet att agera som en aktör vid upphandling. På så vis kan fastighetsägare hjälpa de som bor i fastigheten till billigare samt mer flexibla och smidiga avtal, vilket 66 respektive 62 procent av respondenterna uppger som viktigt när fastighetsägare blir tjänsteleverantörer.
Fastighetsägarna Stockholms råd till fastighetsägare:
# Etablera ett ekosystem av tjänsteleverantörer som erbjuder ett lägre pris och en smidigare eller mer flexibel lösning till de boende.
# Skapa ett ekosystem av leverantörer av hushållsnära tjänster som är godkända av dig.
# Satsa på att skapa en affär inom dagligvaror snarare än sällanköpsvaror.
# Satsa på att skapa en affär inom hushållsnära tjänster som köps ofta, snarare än sällan.
# Etablera samarbeten med aktörer som erbjuder digitala tjänster i hemmet – och tryck på den totala affärsnyttan av att den boende väljer dig framför andra enskilda aktörer.
Christoffer Börjesson kommer för övrigt till Fastighetssveriges seminarium Fastighetsmarknadsdagen Förvaltning på Stockholm Waterfront den 27 november och håller ett föredrag om de senaste digitala trenderna inom fastighetsförvaltning, missa inte det!
Presenteras av Pattern Geographic
Presenteras av Fastighetsägarna Service
Presenteras av Quandify
Presenteras av Fastighetsägarna Service
Bolag Pandox vd, Liia Nõu, gjorde vid presentationen av senaste kvartalsrapporten klart att man letar efter förvärv, främst inom de tre starka marknader man redan går bäst i: Storbritannien, Norden och Tyskland. – Det senaste förvärvet hade en sjuprocentig yield så det är det vi siktar på, säger Pandox-vd:n.
Kommentera
När du lämnar en kommentar måste du uppge e-post, den används endast till att informera dig om svar på din kommentar och visas inte för andra besökare.