– Vi ser ett ökat intresse för Hammarby sjöstad. Det är roligt att även stora organisationer ser Hammarby Sjöstad som ett attraktivt alternativ, säger Andreas Malmsäter uthyrningschef på Fabege.
I Trikåfabriken 9 som kommer omfatta cirka 17 000 kvadratmeter kontorsyta och står färdig andra halvåret 2019 har redan Naturvårdsverket och Hyper Island tecknat hyresavtal. Nu väljer även Svenska institutet att etablera sin verksamhet i fastigheten. Byggnaden kommer bli ett landmärke i Hammarby sjöstad med sin bevarade originalfasad i tegel och tillbyggnad i trä och cortenplåt.
– Vi har valt Trikåfabriken för de möjligheter som finns att utforma en dynamisk och flexibel arbetsplats som passar våra arbetssätt och som öppnar för nya sätt att samverka med andra. I valet av nya lokaler har även miljöhänsyn vägt tungt, säger Torgny Hagelin, chef för avdelningen för ledning och styrning, Svenska institutet.
I Luma 1, väljer Region Stockholm att etablera sitt projektkontor för tunnelbanan. I och med detta är Lumas 34 000 kvadratmeter nästan fullt uthyrd. Blåa linjen kommer förlängas från Kungsträdgården via Södermalm till Hammarby Sjöstad. I stadsdelen kommer två nya tunnelbanestationer, Gullmarsplan och Sickla Kanal. Förväntad byggstart är under 2019.
Set Up har agerat rådgivare åt Svenska institutet.
Bolag Det saknas inte byggklar mark eller detaljplaner, om man får tro Wallenstam. Enligt bolagets vd Hans Wallenstam har bolaget många projekt som skulle kunna dras igång här och nu – men det råder fortfarande en stor osäkerhet kring huruvida alla led i entreprenörskedjan är tillräckligt pålitliga. – När det gäller byggen idag så är vi väldigt noggranna: vi gör bakgrundskontroller på alla entreprenörer för att säkerställa att de inte har något kriminellt för sig och för att vara säkra på att de har ekonomi för genomförandet.
Kommentera
När du lämnar en kommentar måste du uppge e-post, den används endast till att informera dig om svar på din kommentar och visas inte för andra besökare.