Image

Citytunneln färdigborrad

STADSUTVECKLING Klockan 14.30 på måndagen bröt tunnelborrmaskinen Katrin igenom betongväggen vid Malmö Central. Citytunneln är därmed färdigborrad något före tidsplanen.
Publicerad den 21 April 2008

– Det är en stor dag i projektet. Vi kan alla glädjas åt hur tunneldrivningen genomförts. Borrningen är klar något före tidplanen och arbetet har utförts med stor noggrannhet och precision, säger Citytunnelns projektchef Örjan Larsson.

Katrins genombrott skedde ungefär en månad efter systermaskinen Annas genombrott. Katrin startade borrningen i Holma i början av februari 2007. Hon har tillryggalagt de 4,6 kilometrarna på 14 månader, vilket är något snabbare än Anna.

– Det har gått oerhört bra för båda maskinerna, i synnerhet den sista biten, från Triangeln fram till Malmö Central, trots att vi i förväg visste att det var den mest komplicerade sträckan med en skarp kurva och på sina ställen uppsprucken berggrund med mycket vatten, säger Johan Brantmark, biträdande projektledare på delprojekt Tunnlar.

Tunnelborrningen är en av de mest komplicerade delarna i Citytunnelprojektet.
– Underjordsarbete är alltid riskfyllt och man kan aldrig vara helt säker på vad man kan stöta på för problem. Men genom att vi tillsammans med entreprenören MCG har arbetat systematiskt med risker har borrningen genomförts utan några större bakslag. Vi är mycket nöjda, säger Johan Brantmark.

Även om Citytunneln nu kommit mer än halvvägs menar Citytunnelns projektchef Örjan Larsson att det är för tidigt att luta sig tillbaka.
– Vi ligger något före tidsplan och vi håller budget, det kan vi vara mycket nöjda med, men mycket återstår. Tvärtunnlarna är inte helt färdigbyggda och mycket återstår att bygga på stationerna och i Lockarp, dessutom återstår de järnvägstekniska installationerna i tunnlarna och allt installationsarbete på stationerna.

Citytunneln består av 17 kilometer järnväg som förbinder Malmö Central med Öresundsbron samt knyter ihop det skånska järnvägsnätet och ökar kapaciteten för spårburen trafik i framtiden. Sex kilometer är tunnel under centrala Malmö, elva kilometer är järnväg ovan jord.
Det första spadtaget togs den 8 mars 2005. Citytunnelprojektet planeras att vara färdigt år 2011.

- Nicklas Tollesson
nicklas@fastighetssverige.se

Relaterade artiklar

Ämnen

Senast från Fastighetssverige Plus

"Yield-spreaden mellan logistik och lättindustri har varit alldeles för stor"

Bolag Slättö, har genom logistik- och industri-teamet Evolv, gjort sina första förvärv inom lättindustri i den nyetablerade fonden Slättö Value Add III. Lars Axelsson, vd för Evolv, berättar för Fastighetssverige om premiärförvärven och hur man vill fortsätta växa samt hur han ser på framtiden och konkurrensen inom lättindustrisegmentet.

Läs mer

Mer om Fastighetssverige Plus


Lokalnytt Lokalnytt.se - Hitta ditt nya drömkontor idag. Tusentals lediga lokaler inom hela Sverige.
Nordic Property News Nordic Property News reports the latest news from the Nordic real estate market with an international newsletter every weekday.

Mer från Fastighetssverige