Trots framsteg inom jämställdhet är byggbranschen fortfarande mansdominerad. Idag utgör kvinnor endast cirka två procent av yrkesarbetarna inom bygg- och anläggningsbranschen. Detta innebär att branschen går miste om en stor potential och mångfald som kan bidra till innovation och utveckling. Denna siffra understryker behovet av att aktivt arbeta för att öka jämställdheten och attrahera fler tjejer till branschen.
Pilotprojektet genomfördes under september 2024 och involverade över 50 tjejer från sju gymnasieskolor i Stockholm, Göteborg och Malmö som deltog i studiebesök och samtal. Dessa möten gav tjejerna möjlighet att dela sina tankar och erfarenheter direkt med kvinnliga förebilder från branschen och med företagen. Syftet var att lyssna på tjejerna själva för att förstå hur man kan göra byggbranschen attraktiv för dem. Frågan ställdes direkt till tjejerna och målgruppen istället för att spekulera kring vad svaret skulle kunna vara.
Det framkom värdefulla insikter från de deltagande tjejerna. Många valde byggprogrammet för möjligheten att vara kreativa, arbeta praktiskt och för att de tröttnat på en teoretisk skolbänk. En viktig faktor för flera var tryggheten i att ha ett jobb efter utbildningen. Några hade förebilder i familjen som inspirerat dem att söka sig till byggutbildningen.
Tjejerna blev också positivt överraskade över de olika karriärmöjligheter som en byggutbildning kan leda till. Genom projektet insåg de att man inte bara kan arbeta som hantverkare, utan också utvecklas vidare till exempelvis projektledare, arbetsledare eller till och med driva egna företag inom byggbranschen. Något som förstärkte känslan av att de har en naturlig plats i branschen. Att arbetsrollerna kunde variera i ledande positioner med bra lön uppmärksammades också.
Utöver detta framkom det att möjligheten att komma ut på byggarbetsplatser och få se hur arbetet fungerar i praktiken var mycket uppskattat. Att möta kvinnliga förebilder som kan visa på de förändringar som skett inom branschen — som anpassade omklädningsrum, arbetskläder och ergonomiska hjälpmedel för att underlätta tunga lyft — gav en inblick i hur branschen blivit mer inkluderande och tillgänglig för alla.
Dessa insikter visar hur viktigt det är att ge både praktiska erfarenheter och stöd från förebilder, vilket bekräftar att byggbranschen kan erbjuda många karriärmöjligheter och personlig utveckling.
– Byggsektorn har alltid handlat om samarbete, och vi är övertygade om att samma tillvägagångssätt krävs för att skapa verklig förändring. Genom att arbeta tillsammans, lyssna på tjejerna och visa vägen med inspirerande exempel kan vi skapa en byggbransch som är öppen för alla, säger Sandra "Byggsandra" Mobaraki, initiativtagare till Byggtjejer.
Nu uppmanar man fler företag, skolor och organisationer att ansluta sig till Byggtjejer och vara en del av förändringen.
"Det är genom gemensamma ansträngningar och konkreta åtgärder som vi kan göra byggbranschen till en attraktiv arbetsplats för alla, oavsett kön."
Partners:
Fasadgruppen är Sveriges största helhetsleverantör för fastigheters klimatskal, såsom fasad, fönster, balkong och tak. Gemensamt för de flesta tjänster är att de bidrar till högre energieffektivitet och bättre boendemiljö.
Skanska är ett av världens största bygg- och projektutvecklingsföretag med verksamhet i Europa och USA.
Sh bygg, sten och anläggning AB erbjuder bred kompetens inom bygg, sten och anläggning med fokus på hållbarhet och kvalitet tillsammans med sina medarbetare sedan 1923.
ByggSandra möter du i en intervju på den nya mötesplatsen Stora Byggdagen den 27 november på Bygget Fest och Konferens i Stockholm. Anmäl dig här.
Skanska är ett av världens ledande bygg-, fastighets- och projektutvecklingsföretag i Norden, Europa och USA. Genom att gå i spetsen för hållbarhet erbjuder vi konkurrenskraftiga lösningar. Med våra värderingar och en attraktiv affärsmodell bidrar vi till att skapa en hållbar framtid för kunder och samhället och samtidigt skapa värde för aktieägarna.
I Sverige har företaget cirka 9 000 medarbetare. Intäkterna för byggverksamheten uppgick 2020 till drygt 42 miljarder kronor. Verksamheten inom bostadsutveckling sålde under 2020 cirka 2.300 nya hem.
Skanska Kommersiell U...
Läs mer om Skanska Commercial Development Nordic på Branschguiden
Presenteras av WeOffice
Presenteras av Pattern Geographic
Uthyrning Den lokala aktören ökar på med nya ytor, efterfrågan är så stor att ytterligare kvadratmeter behövs i centrala Göteborg. Vd:n Daniel Carlsson berättar mer om bakgrunden till satsningen, svårigheterna som påverkat konkurrenterna och den förändrade efterfrågan de ser.
Kommentera
När du lämnar en kommentar måste du uppge e-post, den används endast till att informera dig om svar på din kommentar och visas inte för andra besökare.