Image
Coworking och kontorshotell får nu en egen, rikstäckande organisation.

Nu går coworking och kontorshotell samman i ny branschorganisation

Juridik Den 22 oktober bildas Sveriges Organistion för Coworking och Kontorshotell formellt. En spretig bransch ska sålunda få en enhetlig front – både utåt och inåt. Fastighetssverige har pratat med en av initiativtagarna, Susanne Lindqvist, vd på 7A.
– Vi definierar oss som coworking medan mindre aktörer generellt kallar sig för kontorshotell. Det här är en av de frågor som gör den här branschen lite spretig och kan göra det lite svårt för en kund att förstå.


7A Posthuset.

Så möter du nya kraven på coworking

Uthyrning Pandemin har gjort att arbetsplatser förändrats och nya krav ställs på kontorsytor – inte minst när det gäller coworking. Vad krävs för att kunna möta de nya kraven på coworkinganläggningar? 7A, med fyra anläggningar i Stockholms innerstad, vet hur man svarar upp mot de nya krav som ställs.
– Det handlar om att hitta en balans mellan arbetsplats och mötesplats, säger 7A:s vd Susanne Lindqvist.


Under sommaren vill 7A hyra ut tomma kontor i Posthuset med tre hyresfria månader.

Tar till gratishyra för att fylla kontorshotell

Bolag Kontorsmarknaden befinner sig under omdanande när folk väljer att arbeta hemifrån mer och mer. Hur ska kontoren bemöta detta? Ett sätt är att, som 7A, erbjuda sommarkontor med tre hyresfria månader – förutsatt att man binder sig för ett 12-månaders kontrakt.


Susanne Lindqvist och Louise Hellman Strand.

Susanne Lindqvist blir ny vd för 7A

Bolag Susanne Lindqvist tillträder som ny vd för 7A med start den 1 september 2022. Hon lämnar sin roll som CFO på 7A som hon haft sedan april 2021. Susanne Lindqvist efterträder nuvarande vd Fredrik Hultman, som tillsammans med vice vd Bo Fuglsang är grundare av bolaget. De kommer fortfarande att vara involverade i 7A genom styrelsen, olika utvecklingsprojekt och inte minst som ägare.