Uthyrning
En rad olika faktorer och trender har gjort att arbetsplatser förändrats och nya krav ställs på kontorsytor som både arbetsplats och mötesplats – inte minst när det gäller coworking. Vad krävs för att kunna hantera de nya kraven på coworkinganläggningar som mötesplatser? 7A, med fyra anläggningar i Stockholms innerstad, vet hur man svarar upp mot de nya krav som ställs.
– Det handlar om att hitta en balans mellan arbetsplats och mötesplats, säger 7A:s vd Susanne Lindqvist.
Kontorets roll hade redan börjat synas i sömmarna när pandemin under våren 2020 drog in över världen. I princip över en natt tomställdes normalt sett välfyllda kontor när anställda började arbeta hemifrån för att försöka minska spridningen av covid-19. I och med förändringen tvingades det fram ett kraftigt påskyndande av den digitalisering som redan var på väg.
Digitala möten i Zoom och Teams blev en ny vardag och var bas för allt från intern kontakt och möten bland kollegor till seminarier, styrelsemöten och årsstämmor.
När vaccinationstakten ökade, smittspridningen minskade och restriktionerna släppte stod samhället med nya huvudbry kring vad en arbetsplats egentligen är och vilka behov man har av ett kontor.
I frontlinjen för de nya kontorsbehoven står coworkingen, som med sitt fokus på flexibilitet kunnat möta den nya efterfrågan där fler aktörer letar efter delade kontorsytor. För flera aktörer har den nya verkligheten inneburit ett ökat tryck på ytor. Så har varit fallet för 7A som har fyra anläggningar i Stockholms innerstad.
– Med den osäkerhet som rått bland företag som funderat på hur de ska hantera sina kontorsbehov såg vi en kraftig ökning hos oss efter pandemin, säger Susanne Lindqvist, vd för 7A.
– Företag står inför dubbla frågor. Dels hur stora ytor och vad för sorts ytor man behöver, dels hur mycket medarbetarna måste vara på kontoret. När de två delarna ställs mot varandra så erbjuder coworking lösningar som få andra kontor klarar, där man kan anpassa både kontorsytor och gemensamhetsytor efter sin beläggning.
7A Strandvägen.
– Det är många företag som framför allt tittar på möjligheten att kunna slimma ner kontoret till ytor där man inte har stora mötes- eller konferensrum och andra allmänna ytor. Dessa ytor nyttjas istället vid behov och då är coworking en bra lösning. Oavsett om man har sitt kontor i våra lokaler eller om man sitter någon annanstans och bara kommer hit för att få känna att mötena blir bättre genom att hållas i en ny, inspirerande miljö, så kan vi erbjuda båda delarna. Vi har satt en tydlig strategisk inriktning där vårt fokus i allt vi gör handlar om det mänskliga mötet mellan människan. Vi vill vara en självklar mötesplats i city där människor kan mötas och växa.
Är det några nya trender ni kunnat skönja bland de som söker sig till 7A?
– Framför allt har även större aktörer börjat titta på coworking. Det har sedan länge varit populärt bland småföretag och startups men sedan pandemin har vi sett att även större företag söker sig hit.
– Vi ser också att hållbarhetsaspekten som funnits på agendan under lång blivit än viktigare och kommit högre upp på dagordningen för många företag. Coworking är genom delandet
av ytor och annan typ av service en hållbar lösning i grunden och det går att göra så mycket mer. Vi jobbar nu än mer dedikerat med dessa typer av frågor för att möta företagens ökade krav och vi jobbar ständigt med att addera klimatsmarta alternativ. I vardagen handlar det om allt från grön el, till klimatneutrala möbler till att vår mötes- och eventverksamhet är Svanenmärkt. Men som sagt det finns mer att göra här.
– En sak som kommit med digitaliseringen är att vi behöver nya platser för att hantera digitala möten. Där man tidigare på vissa arbetsplatser haft specifika telefonrum så finns nu en stor efterfrågan på att det ska finnas allt fler poddar där man kommer undan från den öppna arbetsplatsen och får en egen yta för att få fullt fokus även när man arbetar digitalt. Det här är frågor där vi hela tiden arbetar för att bli ännu bättre och kunna erbjuda våra kunder ännu bättre ytor och förutsättningar.
7A Vasagatan.
Att trycket på coworking ökat gör dock inte att man kan luta sig tillbaka. I en miljö där man tidigt ser hur nya behov skapas jobbar man hårt för att kunna möta de krav som ställs på kontoret som en arbetsplats och kontoret som en mötesplats.
– Kontoret består till stor del av ytor som inte är den direkta arbetsplatsen. Man sitter och jobbar med sin dator på en yta men samtidigt behöver man tillgång till helt andra typer av rum för möten och andra aktiviteter där man är flera. Utöver detta så har den sociala faktorn blivit än viktigare och då är det en annan typ av yta som efterfrågas.
– Det gäller att hitta lösningar på hur man kan kombinera mötesplatsen och arbetsplatsen. På 7A jobbar vi jättemycket med de frågorna och har format vår verksamhet så att vi kan möta båda sidor.
Susanne Lindqvist, vd för 7A, i mötesrum Sessionssalen – Posthuset.
Arbetsplatsen finns i de klassiska kontorsytorna medan vi skapar mötesplatsen både i de allmänna ytorna och i våra konferens- och eventytor. Det är i mötet mellan event och coworking vi ser mötesplatsen.
För att kunna erbjuda sin medlemmar bästa möjliga ytor har 7A fyra olika anläggningar i Stockholms innerstad. Alla fyra med olika miljöer som ytterst styrs av fastighetens förutsättningar och karaktär.
7A Posthuset
I Posthuset, ett av Stockholms mest kulturhistoriska hus, erbjuds inspirerande och levande arbets- och mötesplatser för företag och sällskap i alla storlekar. Här välkomnas man av en pampig entré som leder in till den vackra Boberghallen, husets hjärta och anläggningens businesslounge.
7A Strandvägen
Med utsikt över Nybroviken är detta en anläggning som välkomnar till upplevelser utöver det vanliga. Här, i en av Sveriges bäst bevarade jugendfastigheter, erbjuder 7A inspirerande arbets- och mötesplatser för små och stora företag. Strandvägen 7A är dessutom platsen där allt en gång började för 7A.
7A Odenplan
Välkommen till en arbets- och mötesplats som andas kreativitet, tillväxt och puls.
På bästa läge i Vasastan är detta en perfekt plats för företag i alla storlekar. Personliga kontor och lokaler med en spektakulär takterrass som gjord för mingel, event och fest.
7A Vasagatan
Sveriges första miljöcertifierade LEED-byggnad och Stockholms mest tillgängliga arbets- och mötesplats. Alldeles intill Centralstationen och Arlanda Express erbjuder 7A en attraktiv och internationell anläggning där man hyr det antal platser man behöver, med möjlighet att skala upp eller ned.
7A Odenplan.
Att ha fyra lokaler med olika känsla – men där alla ligger i Stockholms innerstad – ger 7A en särprägel som få andra kan mäta sig med.
– Olika miljöer i våra fyra anläggningar är ett strategiskt val för att man som medlem hos oss ska ha möjlighet att växla mellan de olika miljöerna. Olika företag har olika inriktning och företagskultur och det speglas ofta i att anställda attraheras av olika miljöer.
– När det kommer till lägen så tror vi verkligen på våra innerstadslägen. När de anställda vill in till kontoret så vill de till livet i centrala Stockholm där allt finns runtomkring dem.
– Människor vill ha livet och mötena som uppstår i centrala stan. Det är samma sak på arbetsplatsen. Vi vill ha interaktionerna och samtal med våra kollegor när vi åker in till arbetet. Det är där kreativiteten uppstår och det är den mötesplatsen man måste skapa förutsättningar för på ett kontor.