Den 8 maj 1925 stod Posthuset färdigt, ritat i nordisk nyklassicistisk stil av Göteborgsarkitekten Ernst Torulf. Byggnaden, som uppfördes med samma ambitioner som Konserthuset i Stockholm, blev snabbt en central knutpunkt för post- och telegrafverksamheten i Göteborg..
Sedan 2012, då Posthuset byggdes om till Clarion Hotel Post, har det fortsatt att fungera som en central samlingsplats för såväl göteborgare som inresta. Hotellet har framgångsrikt kombinerat byggnadens historiska charm med modern hotellstandard och har kontinuerligt utvecklats. Inför 100-årsjubileet investerar Strawberry 30 miljoner kronor på att ytterligare modernisera hotellet, samtidigt som man bevarar dess arv och hyllar Ernst Torulfs arkitektoniska vision.
– Posthuset är ikoniskt och jag är så otroligt stolt över att Strawberry får förvalta och utveckla byggnaden vidare. Det här är Göteborgarnas hus och därför känns det väldigt bra att inför jubileet i maj få ge byggnaden ett rejält lyft. Ledorden är elegans, tradition och modernitet, och jag lägger till ett fjärde: fest! Posthuset har alltid varit en plats för människor att mötas och skapa minnen så med stor respekt för byggnaden och historien så börjar vi nu skriva ytterligare ett kapitel i storyn om Posthuset, säger Petter Stordalen.
Renoveringen pågår under våren och fokuserar på att skapa en ljusare, modernare och mer tillgänglig miljö. Lobbyn, receptionen och den populära Postbaren får en uppdaterad och exklusiv atmosfär, medan samtliga korridorer och konferensavdelningen renoveras med påkostade materialval.
– Arkitekturen är vår röda tråd i restaureringen. Vi vill hylla Ernst Torulfs bidrag till "Swedish grace" och lyfta fram interiörens detaljer med noga utvalda material. Vårt mål är att skapa en smakfull mix av elegans, tradition och modernitet, säger Anders Sköld, hotelldirektör på Clarion Hotel Post.
Renoveringen beräknas vara färdigställd i tid till 100-årsjubileet den 8 maj.
Mipim Årets upplaga av Mipim är över för den här gången. Hur var det egentligen, vilka var höjdpunkterna, vad har man saknat (förutom förstås solen!) och kommer man komma tillbaka nästa år? Ett stort gäng fastighetsaktörer ger svaren i Fastighetssveriges stora enkät från Cannes.
Kommentera
När du lämnar en kommentar måste du uppge e-post, den används endast till att informera dig om svar på din kommentar och visas inte för andra besökare.