Vid Gullbergsvass, mitt i centrala Göteborg, finns en kombiterminal där gods lastas om från tåg till lastbil och distribueras ut till företag runt om i regionen.
I början av 2018 måste kombiterminalen flyttas för att underlätta bygget av Västlänken och möjliggöra framtida stadsutveckling. Efter en överenskommelse mellan Göteborgs stad och Trafikverket står det nu klart att det nya läget blir vid ytterhamnarna på Hisingen.
– Eftersom cirka 70 procent av godset är relaterat till hamnen, Volvo eller övriga verksamheter på Hisingen blir det här ett mycket fördelaktigt läge, säger Arvid Guthed, hamnutvecklingschef på Göteborgs Hamn AB.
En vanlig vardag trafikeras terminalen av tolv tåg samt 200 lastbilar. Förutom inrikes tåg till bland annat Norrland och Stockholm och avgår även tåg till Europa. På ett år byter cirka 70 000 trailers transportslag i kombiterminalen.
– Kombiterminalen i hamnen kommer att ha lika stor kapacitet som den befintliga terminalen vid Gullbergsvass. Omlokaliseringen gör också att tunga lastbilstrafiken flyttar från stadens centrala delar till de stora lederna till och från hamnen. Totalt sett kommer också en större del av transporterna ske med tåg istället för med lastbil, säger Arvid Guthed.
Kombiterminalen i Göteborgs Hamn öppnar i samband med att Gullbergsvass stänger. Nuvarande terminal drivs av Green Cargo. Det är ännu inte klart vem som blir ny operatör efter flytten till hamnen.
Presenteras av Pattern Geographic
Presenteras av Quandify
Bolag Prisma Properties har lagt den tredje kvartalsrapporten för 2024 till handlingarna och kan där med bocka en av alla saker som ska avklaras under resterande del av året. För det är mycket på gång för bolaget, med vd Fredrik Mässing i spetsen.
Kommentera
När du lämnar en kommentar måste du uppge e-post, den används endast till att informera dig om svar på din kommentar och visas inte för andra besökare.