8.15 Registrering och frukostmingelKom i tid, träffa branschkollegor och knyt nya kontakter innan själva seminariet börjar.
9.00 Välkommen!
Eddie Ekberg, chefredaktör, lokalnytt.se, Fastighetssverige och Nordic Property News, och Anna Bellman, moderator
9.10 ANALYS: Hur mår handeln i Sverige i dag?
Handeln genomgår en påtaglig strukturomvandling. Digitalisering, globalisering och automatisering möjliggör nya kundbeteenden, nya affärsmodeller, ökad transparens och internationell konkurrens. Hur ser läget för handeln ut i Sverige i dag? Hur utvecklas nyckeltalen? Vilka är vinnarna och förlorarna i det nya handelslandskapet?
Johan Davidson, chefekonom, Svensk Handel
9.40 ANALYS: Marknaden för retailfastigheter
Handeln genomgår en stor transformation som bland annat har inneburit att logistikfastigheter blivit glödheta, medan retailsegmentet överlag sett stigande direktavkastningskrav de senaste åren. Hur ser trenderna på transaktionsmarknaden ut? Vartåt pekar yielderna i dag? Vilka investerare visar störst intresse för handelsfastigheter och hur ser framtiden ut?
Anders Elvinsson, Head of Valuation & Advisory, Cushman & Wakefield
10.10 Nytt landskap – vad händer med hyresnivåerna?
Detaljhandeln har det tufft och flera stora aktörer har gått ut och krävt sänkta hyresnivåer. Kicks är en av dem, skönhetskedjan menar att handlare och fastighetsägare måste ta ansvar och hitta hållbara hyresmodeller och hyresnivåer som är anpassade efter dagens förändrade handelsmönster.
Freddy Sobin, vd, Kicks
10.30 Fika- och mingelpaus
11.00 Omställningen – ny spelplan för fastighetsägare
Handeln och utbudet i stadskärnor och på handelsplatser påverkas av människors behov och beteenden. Vad kan fastighetsägare göra för att dra nytta av utvecklingen och säkerställa en god utveckling framåt? Hur kan platsens erbjudande och butiksmix hjälpa till att stärka de verksamheter som finns där och dra besökare till varandra?
Helena Olsson, chef Stadsutveckling och samhälle, Fastighetsägarna Stockholm
11.25 Omställningen – Case: Diös
Diös är marknadsledande i alla sina tio städer och äger bland annat ett flertal citygallerior. När kundbeteenden förändras blir det allt viktigare att arbeta fokuserat med stadsutveckling som handlar om att skapa attraktiva platser för ökade flöden av människor där man vill ta del av städernas utvecklade utbud. Vilka är framgångsrecepten och vilka är fallgroparna?
Malin Runberg, stadsutvecklingsstrateg, Diös och Andreas Eriksson, affärsutvecklare, Diös
11.50 Ekonomianalys – vart är världen på väg?
En tweet från Donald Trump kan utlösa ett börsfall. Ingen vet riktigt vad som händer med Storbritannien och EU. Globala handelskonflikter. Oroligheter i Mellanöstern. Vi har ett klimathot som kanske betyder att allt annat på sikt är obetydligt. Informationssamhället sköljer oändliga mängder data, åsikter och brus över oss. Hur ska vi sovra i detta? Vart är världsekonomin på väg och varför? Hur påverkas räntor, inflation, huspriser och köpkraft? En av Sveriges mest välrenommerade ekonomer analyserar de viktigaste trenderna.
Annika Winsth, chefsekonom, Nordea
12.20 Lunch- och mingelpaus
13.20 Vd-intervjun: Lennart Sten, Svenska Handelsfastigheter
År 2015 – efter att ha lämnat en lång och framgångsrik karriär inom GE Real Estate bakom sig – startade Lennart Sten bolaget Svenska Handelsfastigheter som satsar på att förvalta och utveckla handelsplatser runt om i Sverige. I dag äger bolaget fastigheter för nästan 8,5 miljarder kronor. Hur ser Lennart Sten på den pågående transformationen av retailsektorn? Hur räknar han med att marknaden för retailfastigheter kommer att utvecklas de kommande åren?
Lennart Sten, grundare och vd, Svenska Handelsfastigheter och ordförande i Fastighetsägarna Sverige
13.45 I butiksdödens skugga – Så skapas framgångsrika koncept
Innovativ arkitektur och ett vägvinnande koncept har gjort Synsams 700 kvadratmeter stora flaggskeppsbutik – Europas största glasögonbutik – i Bibliotekstan till en succé. Hur gör man för att utveckla framgångsrika butikskoncept i en tid där vi tjatar om butiksdöden? Vilka verktyg kan man använda och hur kan man genom arkitekturen skapa värden som gör att kunderna vallfärdar till den fysiska butiken?
Alessandro Cardinale, arkitekt och founding partner, Studio Stockholm
14.10 Så lockar vi Instagram-generationen
För många handlar konsumtionen i dag inte bara om att köpa något man är nöjd med – minst lika viktigt är det att fyndet ser bra ut i sociala medier. Hur ser utvecklingen ut och hur förhåller sig handlare och fastighetsägare till den?
Anna K Johansson, senior projektledare, TAM Retail
14.35 Fika- och mingelpaus
15.05 Sven-Olof Johansson – miljardären som satsar på förortscentrum
Sedan Fastpartner köpte en rad förortscentrum i Stockholm har bolaget fått arbeta på ett helt nytt sätt för att lyfta de utsatta områdena. Samarbete med Polisen, myndigheter, Fryshuset och lokala idrottsföreningar är självklarheter för att få centrumen att fungera. Hur utvecklar man ett förortscentrum när rubrikerna alltför ofta handlar om droghandel och skottlossning? Hur ser framtiden för till exempel Tensta, Rinkeby och Bredäng ut?
Sven-Olof Johansson, vd, grundare och storägare, Fastpartner
15.30–16.00 PANEL: Visionärerna – hur ser framtidens handel ut?
Transformation. E-handel. Hållbarhet. Showroom. Food & Beverage. Amazon. Upplevelser. Lyx. Omni. AI. Last mile. Lågpris. Generation Greta. Vilka trender är viktigast – hur kommer vi att konsumera i framtiden? Hur ser handeln ut om tio år? Och vad innebär utvecklingen för fastighetsbolagen?
Monica Bruvik, senior detaljhandelsanalytiker, HUI Research, Jan Gösbeck, vice vd, Fasticon Kompetens, Jesper Örtengren, affärsutvecklingschef handel, Vasakronan, Louise Ryning, affärsutvecklingschef, Unibail-Rodamco-Westfield