Miljöfrågor i fastighetsbranschen handlade länge enbart om energibesparing. Sedan kom miljöcertifieringarna och miljöbegreppet utvidgades till hållbarhet, allt från ekologisk till ekonomisk och social.
– Företeelser som alla pratar om som nyheter utvecklas med tiden till hygienfaktorer. Det är en naturlig utveckling som är mycket positiv för fastighetsbranschen och hela samhället, säger Henrik Forsberg, partner och ansvarig för teknik och projekt på Novi Real Estate, ett av landets ledande bolag inom extern fastighetsförvaltning.
– Jag skulle faktiskt säga att den kanske hetaste hållbarhetsfrågan just nu, när alla redan jobbar med energibesparingar och certifieringar, är fossilfri återvinning!
Hämtas med miljövänlig gasbil
Novi har inlett ett samarbete med Office Recycling i Stockholm; hyresgästerna behöver inte gå ner med det sorterade avfallet till soprummet – det hämtas istället på kontoret av ett kretsloppsföretag med en miljövänlig gasbil. Den stora miljöbesparingen kommer från kombinationen av ökad återvinning och sammanlagt 3 680 färre transporter till fastigheterna bara i Stockholm då allt avfall hämtas samtidigt av samma entreprenör. Eftersom hyresgästerna nu bara behöver slänga det osorterbara hushållsavfallet i soprummet frigörs yta – som i flera fall kan göras om till cykelrum.
– Våra Nöjd Kund-undersökningar visar att källsortering och cykelrum alltid står högt upp på önskelistorna. Genom de här åtgärderna tillgodoser vi båda önskemålen.
Office recycling använder designade sorteringsmöbler istället för traditionella kärl – som man ju helst gömmer undan. Dessutom får hyresgästerna återkoppling på hur mycket man har sorterat och vad detta kan översättas till i form av koldioxidutsläpp.
– Novis mål med satsningen innebär en utsläppsminskning på 48 ton koldioxid. Det motsvarar utsläppet från till exempel 126 flygresor mellan Stockholm och London. Eller energin som behövs för att värma upp 34 svenska villor i ett helt år. Eller utsläppet från den produktion av energi som krävs för att titta på Netflix i 79 år eller spela tv-spel i 2 319 år, skrattar Henrik Forsberg.
Vill finnas nära hyresgästerna
– Genom att ta fram jämförelsesiffrorna förstår man att man verkligen gör nytta. Det här är ett bra sätt att göra en gråtorr företeelse roligare och mer spännande. Vår plan är att implementera det här i hela vårt bestånd.
Novis ambition har sedan starten varit att finnas nära kundens kunder, det vill säga hyresgästerna. Återvinningssatsningen är ett exempel på detta och Henrik Forsberg berättar att man har tankar på flera liknande ”mjukare” satsningar för att förbättra för hyresgästerna.
– Vi tittar på möjligheter att erbjuda hyresgästerna samma elavtal som fastighetsägaren har – miljömärkt el till ett fördelaktigt pris. En annan tanke är att erbjuda miljövänlig städning – vi använder miljöklassade städföretag till trappstädningen, vi borde kunna få ihop ett erbjudande om de städar hos hyresgästen samtidigt.
– Tidigare har det ofta varit vattentäta skott mellan hyresgäst och fastighetsägare. Vi vill vara en nytänkande förvaltare och erbjuda nya, enkla lösningar som är bra för alla inblandade. Ska vi få ett riktigt kretsloppssamhälle är det viktigt att vi tänker och agerar tillsammans.
- Nicklas Tollesson
nicklas@fastighetssverige.se
Skicka denna artikel till e-post
Skriv ut/PDF