Susanne Wallsten var med och startade upp Novi för ungefär två år sedan.
– I början arbetade jag på konsultbasis. En av de sista uppgifterna i uppdraget var att skriva en platsannons för det här jobbet. Den såg så intressant ut att jag konstaterade att jag ville ha det själv, skrattar hon.
Som nytt bolag var det en självklarhet att systemplattformar och verktyg skulle vara molnbaserade.
– Vi ska kunna nå våra system från valfri enhet. Oavsett om du jobbar hemma, på kontoret eller ute i fastigheterna.
Novi slog tidigt fast en IT-strategi som går ut på att digitalisera och därigenom förenkla och effektivisera arbetet inom fyra olika fokusområden: Fastighet, Kundrelation, Medarbetare och Marknadskommunikation.
Efterlyser öppna system
När det gäller fastigheterna är den långsiktiga visionen att koppla upp och ihop fastigheterna för att sköta styrning, övervakning och reglering från en gemensam driftcentral.
– Det är givetvis en långsiktig vision. Vi har börjat med en del pilotprojekt, och tittar på olika lösningar. Ett problem är att vissa leverantörer fortfarande använder olika former av inlåsningsmekanismer, som ibland är svåra att bryta igenom. Samtidigt finns det väldigt många aktörer att välja mellan. Den digitala utvecklingen har nått längst i de branscher där leverantörerna använder öppna system och integration är en hygienfaktor. Jag är övertygad om att framtidens vinnare inom digitaliserad fastighetsautomation använder öppna integrationsvänliga system.
När det gäller kundrelationer har Novi bland annat utvecklat en egen app, som används för informationsspridning till berörda kunder.
– Vi har gjort den så enkel som möjligt. På sin smartphone eller padda väljer man fastigheten det gäller, skriver meddelandet som då skickas ut direkt till de aktuella mottagarna.
– Ofta vill man för mycket och riskerar att användargränssnittet blir för komplicerat. En app eller ett system som medarbetarna inte använder är ett misslyckande! Därför är det väldigt viktigt att hålla det enkelt.
VR och AR för att visa vakanser
Novi använder virtual reality-teknik för att visa lediga lokaler.
– VR-teknik och 360-gradersbilder ger en väldigt bra känsla för lokalerna och för hur de kan se ut med till exempel uppfräschade ytskikt efter en lokalanpassning. Nästa steg är att addera AR-teknik (augmented reality) och kunna möblera eller ändra planlösningar och så vidare. Det handlar både om att förbättra för potentiella kunder och om att effektivisera – man behöver till exempel inte lika många fysiska visningar på plats när en förhandsvisning blir bättre med 360-teknik, intresserade kunder kan ju besöka kontoret i sin dator.
Susanne Wallsten ser digitaliseringen som ett stort samhällsomvälvande fenomen – samtidigt menar hon att de största förändringarna egentligen inte har med tekniken att göra.
– För att digitaliseringen ska slå igenom ordentligt – inte minst i fastighetsbranschen som ligger några steg efter andra branscher – krävs det att folk inser att det egentligen mest handlar om förändrade arbetssätt. Det är en sak att säga sig bejaka den nya tekniken – men är du beredd på att låta den nya tekniken ändra på ditt arbetssätt?
Viktigt att få med sig organisationen
– På Novi har jag förmånen att få arbeta med kollegor som verkligen vill arbeta på nya sätt och som kommer med nya idéer – ett exempel är Novi-appen som var en medarbetares idé. I mer mogna organisationer kan det finnas ett inbyggt motstånd – man gör ”som man alltid har gjort för det har ju hittills gått bra”. Jag tror att en av nycklarna till ett lyckat digitaliseringsarbete är att få med sig organisationen på resan, att alla verkligen ser att nya verktyg gör arbetet enklare och mer effektivt.
- Nicklas Tollesson
nicklas@fastighetssverige.se
Skicka denna artikel till e-post
Skriv ut/PDF