Image
Hyperloop One-projektet gås igenom ordentligt på Fastighetsdagarna den 23-24 januari.
Hyperloop One-projektet gås igenom ordentligt på Fastighetsdagarna den 23-24 januari. Bild: Hyperloop One

Framtidens superregion

Fastighetsdagarna Stockholm – Helsingfors på 28 minuter. Stockholm – Arlanda på tre… När Hyperloop One blir verklighet ritas fastighetskartan om. I Finland kan en Hyperloop One-bana vara klar för passagerartrafik redan 2021. På Fastighetsdagarna görs en stor presentation av Nordens kanske mest omvälvande infrastrukturprojekt på väldigt många år.
Publicerad den 3 Januari 2017
Jarmo Heimo. Jarmo Heimo. Jan Salomonson. Bild: Ramböll
Jan Salomonson. Mårten Fröjdö. Bild: FS Links
Mårten Fröjdö. Åsa Hansson. Bild: KPMG
Åsa Hansson.

Hyperloop One-idén skapades av Teslagrundaren och superentreprenören Elon Musk. Utvecklingen av det nya fortskaffningsmedlet, som enklast förklaras som en supermodern variant av den gamla rörposten, går väldigt snabbt. Allra längst har man kommit i Dubai – men Stockholm-Helsingfors-projektet ligger god tvåa.

Finland ligger längre fram än Sverige. I staden Salo undersöks just ju förutsättningarna för att bygga ett europeiskt utvecklingscentrum och en testbana. Vill det sig riktigt väl kan Salo och Åbo förbindas av en Hyperloop-bana redan år 2021.

På Fastighetsdagarna görs en stor genomgång av projektet som kan skapa en ny superregion – med fem miljoner invånare – med Stockholm och Helsingfors som centralorter.

Fastighetsdagarna hålls på Elite Hotel Marina Towers, 23-24 januari. Du anmäler dig till seminariet här.

Hyperloop One-presentationen hålls på tisdagen:

09.00 Presentation av projektet
FS Links, grundat av tre åländska entreprenörer från Åland fick tidigt kontakt med Hyperloop One, projektet som skapats av superentreprenören Elon Musk, som bland annat ligger bakom Tesla. Nu är Stockholm-Helsingfors-förbindelsen ett av de Hyperloop-projekt som ligger närmast förverkligande.
Mårten Fröjdö, partner, FS Links

09.30 Tekniken
Ramböll har genomfört en teknisk idéstudie om hur det rent tekniskt skulle gå till att förverkliga Hyperloop One. Hur gräver man en tunnel 50 meter under havsbottnen? Hur mycket utrymme behövs för nya stationer? Vad innebär ett sådant här projekt för den befintliga infrastrukturen?
Jan Salomonson, bergsingenjör och stf chef för Rambölls enhet Berg

10.00 Samhällsekonomin
Kostnaden för förbindelsen beräknas till cirka 180 miljarder kronor. Hur ser de samhällsekonomiska effekterna ut? KPMG har genomfört en idéstudie kring detta.
Åsa Hansson, ansvarig för infrastrukturfrågor på KPMG

10.25 Finland ligger långt framme (Punkten hålls på engelska)

I den finska staden Salo undersöks nu förutsättningarna för att bygga ett europeiskt utvecklingscentrum och en testbana för Hyperloop One. I första skedet planeras för en 10-15 kilometer lång testbana och om allt faller väl ut kan städerna Salo och Åbo ha en Hyper Loop One-bana klar för passagerartrafik redan 2021.
Jarmo Heimo, stadsarkitekt, Salo

10.50 Gemensam frågestund om Hyperloop One.

11.00 Avslutning av Fastighetsdagarna 2017.

Du hittar hela seminarieprogrammet här.

Bland de övriga talarna återfinns bland andra Rutger Arnhult, Hans Brun, Urban Edenström, Pär Holmgren, Annika Winsth, Biljana Pehrsson, Johan Magnusson och Lennart Sten.

Relaterade artiklar

Ämnen

Mer från Fastighetssverige