Bolag
Att erbjuda elbilsladdning är snart en hygienfaktor för fastighetsbolag. Samtidigt är elbilsladdning en långsiktig investering som kräver eftertanke med avseende på skalbarhet, effektbehov och totalkostnad.
Enligt färsk statistik från SCB står nu el- och hybridbilar för över 40 procent av all nybilsförsäljning i Sverige. Omställningen till eldrift påskyndas av både biltillverkare och politiker där Volvo Cars annonserat att samtliga modeller skall vara helt elektriska 2030. Likaså har Stockholms Stad gått ut med att hela innerstaden skall vara utsläppsfri 2030.
Med den snabba omställningen följer också ett lika snabbt ökande behov av fler laddplatser. Hela 90 procent av all laddning bedöms ske hemma eller på jobbet vilket gör att elbilsladdning blir en hygienfaktor för fastighetbolag inom bostäder och kontor som vill fortsätta vara en attraktiv hyresvärd.
Samtidigt kan valet av laddlösning vara ett snårigt investeringsbeslut med flera fallgropar. En vanlig problematik är att elbilsladdning kräver större effektuttag i fastigheten, vilket i vissa storstäder inte alltid är tillgängligt eller resulterar i hög driftskostnad. Möjlighet till framtida skalbarhet, livslängd och driftsäkerhet kan också skilja sig betydligt mellan laddlösningar.
Hittills har standardlösningen varit att sätta laddbox på de p-platser som man vill utrusta med elbilsladdning och det finns en uppsjö av olika laddboxar där priset kan variera stort.
Det finns dock ett nytänkande bolag inom laddteknik som valt att gå sin helt egna väg i jakten på att lösa storskalig elbilsladdning på ett mer kostnadseffektivt och effektsnålt sätt. Bolaget heter ChargeNode och finns i Göteborg. På bara ett år har bolaget installerat över 1 500 laddplatser med sin helt banbrytande laddteknik. På kundlistan återfinns ESS Hotell, Varberg Energi, Bygg-Göta, Hills Golf & Sports Club och Kvdbil.
ChargeNodes patentsökta laddteknik innebär att många elbilar delar på en centraliserad laddenhet. Lösningen skapar diskreta laddplatser där endast ladduttag placeras vid varje p-plats. Systemet kan skalas till hundratals laddplatser. Med smart mjukvara fördelas laddning ut så att alla bilar får den laddning som de behöver. På så sätt slipper man installera dyra laddboxar på varje p-plats.
– En elbil behöver sällan ladda mer än 1-3 timmar men står ofta parkerad betydligt längre. Med traditionella laddstolpar blir utnyttjandgraden därför väldigt låg. Med vår teknik så delar istället många p-platser på ett laddskåp vilket ger hög utnyttjandegrad samtidigt som även effektbehovet i fastigheten sänks. Detta ger därför en lägre totalkostnad jämfört med traditionella laddstolpar, säger Kristian Sandahl, vd för ChargeNode.
För många fastighetsbolag är även estetiken viktig. Även om laddboxar blivit mindre så är det fortfarande plastlådor på vägg eller stolpar som skall monteras i parkeringsmiljön på ett estetiskt tilltalande sätt. Även där har ChargeNodes teknik sina fördelar.
– Vi sätter ju bara ett litet ladduttag vid varje p-plats vilket enkelt kan integreras på valfritt sätt i kundens parkeringsmiljö. Flera av våra kunder väljer att sätta belysningspållare med ladduttag men vår bästsäljande lösning är ett aluminiumräcke med integrerade ladduttag som monteras längs med parkeringen. Eftersom räcket innehåller all kabel så elimineras markarbete vilket är en stor kostnad som fastighetsägare inte alltid tänker på, förklarar Kristian Sandahl.
Driftsäkerhet och livslängd är också viktiga kriterier i investeringsbeslutet och där finns lärdomar från vårt grannland Norge som har en betydligt mer mogen elbilsmarknad och där många äldre laddstationer nu håller på att bytas ut.
– En traditionell laddbox innehåller elkomponenter som endast skyddas av en plastkåpa och i Norge ser vi att dessa ofta inte klarar mer än fem år på grund av salt, fukt och temperaturskillnader. Med vår teknik samlas alla känsliga elkomponenter centralt i ett rejält elskåp med högsta IP-klassning. Med 20 års beräknad livslängd får våra kunder därför en driftsäker lösning med lång avskrivningstid. Dessutom är vår lösning både svår att stjäla och vandalisera, säger Kristian Sandahl.
Lösningen med ett laddsystem som håller 3-4 gånger längre ger alltså en dubbelt grön effekt och det cirkulära tänket stannar inte där. ChargeNode använder återvunnen aluminium i sina räcken och kablarna görs i koppar som efter 30-40 år användning kan återvinnas.
– Allt är cirkulärt. Vår vision är att skapa ett fossilfritt samhälle genom storskalig elektrifiering. Då gäller det även att hushålla på naturens resurser, avslutar Kristian.
Läs mer om ChargeNode här