Nordic Council of Shopping Centers (NCSC) har i samarbete med HUI Research och Datscha färdigställt en årlig återkommande kartläggning av Sveriges köpcentrum och handelsområden.
Kartläggningen visar på ett fortsatt expanderande bestånd av köpcentrum och handelsområden vilket till dags dato uppgår till 358 stycken. Den totala uthyrningsbara ytan för köpcentrum och handelsområden fortsätter att öka och uppgår nu till 8,5 miljoner kvadratmeter. Köpcentrumens andel av den totala detaljhandelsförsäljningen har de senaste åren legat kring 35 procent.
– Trenden är att stora blir större. Andra trender är ett fortsatt fokus på restauranger och service. Gym och lekland är allt vanligare inslag vilket bidrar till omvandlingen av handelsplatser till mötesplatser.säger Marika Wærn, vd för NCSC.
Största handelsområdet i Sverige är fortsatt Kungens Kurva följt av Barkarby Handelsplats och Erikslund. Kartläggningen visar att en stor del av tillväxten inom detaljhandeln tillfaller denna typ av stora handelsområden och regioncentrum belägna i närheten av större städer. I dagsläget pågår flera stora projekt, exempelvis Söderslätt i Umeå där Ikea och Ikano bygger ett nytt köpcentrum med anslutande Ikeavaruhus, Galleria Boulevard i Kristianstad som byggs på med ytterligare etapper och sist men inte minst Mall of Scandinavia som beräknas öppna i september nästa år.
– Ingen köpcentrumdöd i sikte, säger Lena Larsson, vd för HUI Research.
- Hittills i år har 9 nya köpcentrum och handelsområden öppnats och just nu pågår över 40 projekt på totalt över 700 000 kvadratmeter.
– Köpcentrummarknaden har varit extra aktiv i år med ett 30-tal ägarbyten. Det internationella intresset för Sverige är fortsatt stort men det finns även en stark inhemsk marknad, säger Jacob Philipson, vd för Datscha.
Presenteras av Pattern Geographic
Presenteras av WeOffice
Bolag Slättö, har genom logistik- och industri-teamet Evolv, gjort sina första förvärv inom lättindustri i den nyetablerade fonden Slättö Value Add III. Lars Axelsson, vd för Evolv, berättar för Fastighetssverige om premiärförvärven och hur man vill fortsätta växa samt hur han ser på framtiden och konkurrensen inom lättindustrisegmentet.
Kommentera
När du lämnar en kommentar måste du uppge e-post, den används endast till att informera dig om svar på din kommentar och visas inte för andra besökare.